Reklama
Reklama

W Grand Prairie w Teksasie został oblatany bezzałogowy śmigłowiec H145 z AI wykorzystujący platformę autonomiczną Hivemind dostarczoną przez Shield AI.

Bezzałogowy śmigłowiec H145 z AI w pierwszym locie / Zdjęcie: Airbus

Rozwój bezzałogowego H145 jest częścią programu Aerial Logistics Connector (ALC) US Marine Corps (USMC). Jego celem jest powstanie autonomicznego, bezzałogowego śmigłowca zdolnego do transportu ładunków między platformami pływającymi a lądem. W pełni funkcjonalny bezzałogowiec ma być gotowy do 2029.

Airbus eksperymentuje z bezzałogowymi lotami H145 już od 2013, wykorzystując wcześniejszą wersję tego lekkiego śmigłowca dwusilnikowego. Europejski koncern ogłosił plany udziału w programie ALC w 2024. Zapowiedział wówczas opracowanie bezzałogowej wersji śmigłowca wielozadaniowego UH-72 Lakota bazującego na H145. UH-72A to podstawowy śmigłowiec szkolny US Army, a także śmigłowiec transportowy Army National Guard (ANG).

Wizja bezzałogowego śmigłowca transportowego MQ-72C / Ilustracja: Airbus

W locie testowym wykorzystano standardowy H145. Przyszły MQ-72C ma być znacznie zmodyfikowany, m.in. poprzez zastąpienie kabiny załogi przedziałem ładunkowym oraz dodanie drzwi do załadunku z tyłu i na dziobie. Airbus przeprowadził już dwa pokazy ALC dla USMC i US Naval Air Systems Command, aby zademonstrować osiągi i dostępną przestrzeń ładunkową H145, ze szczególnym uwzględnieniem dużego zasięgu. To cecha, która jest ważna w operacjach w regionie Indo-Pacyfiku, który jest coraz ważniejszy dla USA w perspektywicznych planach strategicznych.

Reklama
Reklama

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.