Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
21 czerwca 2016

Szwedzki Saab prezentuje gościom gdańskich targów model konwencjonalnego okrętu podwodnego A26. Spółka oferuje Marynarce Wojennej RP serię trzech jednostek tego typu.

Oferta Saab dla Polski koncentruje się m.in. na planie sprzedaży serii konwencjonalnych okrętów podwodnych proj. A26 / Zdjęcie: Michał Jarocki

Szwedzki producent jest obecnie zaangażowany w budowę pierwszego, z co najmniej dwóch, konwencjonalnych okrętów podwodnych proj. A26, zamówionych przez marynarkę wojenną Szwecji. We wrześniu 2015 w Karlskronie zainicjowano proces cięcia blach pod jednostkę. Saab przewiduje, że OP zostanie przekazany Svenska Marinen w latach 2021-2022. Doświadczenie w budowie A26 ma, zdaniem producenta, działać na korzyść przygotowywanej oferty dla Polski. Umiejętności nabyte podczas prac nad jednostkami dla rodzimej floty mają pozwolić Szwedom na usprawnienie całego procesu, dzięki czemu terminarz i koszt przedsięwzięcia nie powinny zostać przekroczone.

W dziedzinie współpracy przemysłowej Saab nie planuje na razie przeniesienia montażu finalnego do Polski, zamiast tego proponując wytwarzanie na Wybrzeżu podzespołów i całych sekcji kadłuba, scalanych w Szwecji. Takie rozwiązanie ma być bardziej opłacalne. Z drugiej jednak strony przedstawiciele Saaba zaproponowali zatrudnienie we własnej stoczni specjalistów z Polski do prac nad okrętami wytwarzanymi dla Svenska Marinen.

W rozmowie z RAPORT-BME Jason Howard, wiceprezes i szef Saaba na Polskę, przekonywał, że takie rozwiązanie byłoby korzystne dla obydwu stron. Producent zmniejszy w ten sposób koszty produkcji szwedzkich jednostek. Możliwe będzie też przyspieszenie prac nad okrętami poprzez zaangażowanie w przedsięwzięcie większej liczby pracowników. Z kolei strona polska – przy wyborze takiej opcji – będzie dysponować grupą specjalistów doświadczonych w budowie OP proj. A26. Zaangażowanie ich w produkcję rodzimych jednostek zwiększy szansę na realizację przedsięwzięcia w terminie i w ramach ustalonego kosztorysu. Ponadto pozwoli na częściowe uniknięcie kosztów, związanych ze szkoleniem pracowników stoczniowych.

Saab planuje też utworzenie w Polsce specjalistycznego centrum serwisowego. Byłoby one w stanie świadczyć usługi związane z przeglądami bieżącymi i naprawczymi okrętów, a w przyszłości być może także ograniczonej modernizacji jednostek.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.