Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

04 września 2018

Naukowcy z  Akademii Wojsk Lądowych, pod kierownictwem dr. hab. inż. Adam Januszko, prof. AWL, we współpracy ze spółkami Smart Nanotechnology i BizGate-Aviation, prezentują unikalne rozwiązanie układu aerodynamicznego statków latających, które może doprowadzić do zrewolucjonizowania szeroko pojętego lotnictwa.

Bezzałogowiec FlatFlyer opracowany przez Akademię Wojsk Lądowych, we współpracy ze Smart Nanotechnology Ltd. i BizGate-Aviation Ltd / Zdjęcie: BizGate-Aviation Ltd

Przełomowa technologia, zastosowana w bezzałogowcu FlatFlyer oparta jest na generowaniu opływu turbulentnego, który zapewnia samolotowi siłę nośną, jednocześnie całkowicie eliminując konieczność skręcenia aerodynamicznego skrzydła. Samolot ma kadłub o przekroju kołowym i cztery połączone ze sobą końcówkami skrzydła tworzące obrys kwadratu. Końcówki skrzydeł mają dodatni kąt wzniosu. Profil skrzydeł jest stały wzdłuż rozpiętości – prostokątny z ostrymi krawędziami natarcia. Siłę nośną w różnych etapach lotu (w zależności od prędkości) wytwarzają dwa podstawowe elementy konstrukcji. Stały profil aerodynamiczny zapewnia wytwarzanie siły nośnej w locie z małą prędkością, a krawędź natarcia zapewnia wytwarzanie siły nośnej w locie poziomym.

Technologia ta gwarantuje bezpieczeństwo we wszystkich etapach lotu i obniżenie kosztów produkcji. Manewrowość, stateczność kierunkowa i podłużna, a także zdolność e-STOL (ekstremalnie krótkiego startu i lądowania) dają FlatFlyerowi ogromną przewagę nad aktualnie realizowanymi projektami bezzałogowych statków powietrznych. Technologia ta jest także obiecująca dla lotnictwa ogólnego, dzięki dobrej doskonałości aerodynamicznej i zmniejszeniu zużycia paliwa nawet o 40%, w dużym zakresie prędkości lotu (w zależności od zespołu napędowego) oraz małej prędkości startu i lądowania.

Prototyp FlatFlyera przeszedł już próby w locie, a jego model został przetestowany w aerodynamicznym tunelu wodnym, wykazując przewagę nad dwiema standardowych ze standardowymi skrzydłami.

Innowacyjna konstrukcja została zbudowana z kompozytu zbrojonego włóknem węglowym (nanostruktury) o gęstości właściwej 0,5 g/cm3, zachowując przy tym wytrzymałość porównywalną ze zwykłymi kompozytami polimerowymi. Dodatkową zaletą tego materiału jest bardzo mała skuteczna powierzchnia rozproszenia fal radiolokacyjnych, co może dodatkowo zwiększyć zainteresowanie jego użyciem i zapewnić przewagę technologiczną. Oszacowanie kosztu wytworzenia jest kwestią negocjacji (patent w przygotowaniu).

Dzięki swojej konfiguracji i zastosowanym materiałom FlatFlyer może szybko i cicho przenosić różne ładunki: czujniki, sprzęt ratunkowy i amunicję do żądanego miejsca. Dzięki temu, że jest niewykrywalny przez stacje radiolokacyjne i cichy, ma liczne zalety – niezależnie od tego, czy przeprowadza rozpoznanie, czy wykonuje misje bojowe, przeciwnik może dowiedzieć się o jego obecności, gdy jest już za późno.

FlatFlyer może dolecieć w pobliże celu, zebrać informacje i oddalić się znad obszaru kontrolowanego przez przeciwnika, nie będąc zauważonym przez stacje radiolokacyjne czy urządzenia nasłuchowe. Może przenosić uzbrojenie, odpalać je lub zrzucać z bardzo bliskiej odległości, zapewniając uniknięcie strat pobocznych, i oddalić się znad celu niewykryty, aby wykonać inną misję.

Łatwość startu i lądowania pozwalają na jego użycie w skomplikowanym środowisku, takim jak teren zurbanizowany. Konstrukcja FlatFlyera umożliwia produkowanie wersji bezzałogowca o różnych gabarytach, dopasowanych do wymagań użytkownika, zapewniając elastyczność potrzebną na polu bitwy. Niezależnie od wielkości i rodzaju przenoszonego ładunku / wyposażenia, bsp nie traci cech niewykrywalności.

Bezzałogowiec został opracowany przez Akademię Wojsk Lądowych, we współpracy ze Smart Nanotechnology Ltd. i BizGate-Aviation Ltd.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.