Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

04 września 2018

Z informacji uzyskanych przez RAPORT-wto Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy rozważają wzięcie udziału w przetargu na remont bułgarskich czołgów podstawowych T-72. Polski producent, korzystając z wieloletniego doświadczenia w realizacji tego typu usług na potrzeby rodzimych sił zbrojnych, będzie rywalizował z lokalnymi i zagranicznymi konkurentami o kontrakt wartości ponad 8 mln BGN (prawie 18 mln zł).

Bułgarski T-72 / Zdjęcie: MO Bułgarii 

Ministerstwo obrony Bułgarii ogłosiło w sierpniu przetarg na remont główny 13 czołgów podstawowych T-72 oraz 60 dalmierzy laserowych TPD-K1. Koszt przedsięwzięcia oblicza się na 8,1 mln BGN (17,7 mln zł) bez VAT. Proces zostanie podzielony na dwa etapy. W ramach pierwszego, rozłożonego na 4 lata, przeprowadzony zostanie remont główny czołgów. Terminarz przedsięwzięcia zakłada dokonanie przeglądu pierwszych dwóch pojazdów w br. W latach 2019-2020 remontowane będą po 4 czołgi rocznie. Ostatnie trzy wozy przejdą naprawy w 2021.

Resort obrony Bułgarii ma zabezpieczyć na ten cel ok. 6,6 mln BGN (14,4 mln zł), z płatnościami rocznymi w wysokości 1,6 mln BGN (2,6 mln zł) rozłożonymi na lata 2018-2021. W ramach drugiego etapu 60 dalmierzy laserowych TPD-K1 zostanie wyremontowanych w ciągu 5 lat, w tempie 12 rocznie. Płatność w wysokości 1,5 mln BGN (3,2 mln zł), z ratami w wysokości 300 tys. BGN (658 tys. zł) rocznie, rozłożonymi na lata 2018-2022.

Po przejściu remontów głównych bułgarskie czołgi podstawowe T-72 mają otrzymać gwarancję na co najmniej 18 miesięcy lub 2,5 tys. km przebiegu. W przetargu postawiono też wymóg wystawienia gwarancji dalmierzy laserowych TPD-K1 na 24 miesiące.

Termin nadsyłania ofert w przetargu mija 21 września. Po przeanalizowaniu przedłożonych wniosków ministerstwo obrony Bułgarii zaprosi wybrane przedsiębiorstwa do kolejnej fazy postępowania, która prowadzona będzie w formule negocjacyjnej. Najważniejszym czynnikiem, branym pod uwagę podczas wyboru najkorzystniejszej oferty, będzie cena.

W czasach zimnej wojny bułgarska armia dysponowała ok. 3 tys. różnego typów czołgów sowieckiej proweniencji. Do dziś w jednostkach liniowych powinno zachować się ok. 160 wozów, jednak spekuluje się, że ze względu na zły stan techniczny zaledwie połowa przedstawia wartość bojową. Przyczyną tego stanu rzeczy jest fakt, że inwestycje w rozwój wojsk pancernych od dawna nie były priorytetem ministerstwa obrony i niewiele wskazuje na to, aby miało się to zmienić w najbliższych latach. Obecnie resort skupia się bowiem m.in. na zakupie co najmniej 150 nowych pojazdów opancerzonych, w tym 90 w wersji bojowej.

Dlatego w ocenie komentatorów rozpisanie przetargu na remont główny zaledwie 13 T-72 jest działaniem doraźnym, mierzonym w utrzymanie minimalnych zdolności operacyjnych jednostek wyposażonych w te czołgi. Niemniej jednak, wydaje się czymś oczywistym, że ewentualny udział ZM Bumar-Łabędy w procesie odtworzenia potencjału bojowego bułgarskich wozów miałby istotny wpływ na kondycję finansową polskiego przedsiębiorstwa, a także mógłby utorować mu drogę do podobnych zleceń w przyszłości.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.