Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
05 września 2018

PGZ Stocznia Wojenna formalnie stanowi nowy podmiot na polskim rynku stoczniowym, choć dzięki przejęciu 3 stycznia br. majątku upadłej Stoczni Marynarki Wojennej, można powiedzieć, że to młoda spółka z tradycjami.

Po swojej poprzedniczce przedsiębiorstwo odziedziczyło kilka programów, jak choćby dokończenie budowy okrętu patrolowego ORP Ślązak czy remont okrętu ratowniczego ORP Piast. Obie te jednostki powinny zostać przekazane zamawiającemu do końca I kwartału przyszłego roku.

W przypadku ORP Piast zakończono już zasadnicze prace remontowo-modernizacyjne. W przyszły poniedziałek, 10 września, planowane jest wodowanie jednostki, która po wyprowadzeniu z hali znajduje się obecnie na stanowisku lądowym. Po zejściu Piasta na wodę zostanie on w pełni zatankowany paliwem i pod pełnym obciążeniem dokonane zostanie centrowanie wałów napędowych. Po jego zakończeniu nastąpi faza prób portowych na uwięzi, a następnie zaplanowane jest pierwsze wyjście na próby morskie, co ma nastąpić na początku grudnia. Powinny się one zakończyć do końca marca i wtedy okręt powróci do służby w Marynarce Wojennej.

Spośród nowych kontraktów należy wymienić budowę okrętu rozpoznawczego dla marynarki wojennej Szwecji oraz, realizowanego pod kryptonimem Ratownik, okrętu ratowniczego dla naszej MW. W obu wypadkach prowadzone we współpracy ze Stocznią Remontową Nauta. Umowę na budowę okrętu rozpoznawczego podpisała ze Szwedami Nauta, następnie zaś wybrała Stocznię Wojenną na swojego głównego podwykonawcę.

Trałowiec ORP Śniardwy to jedna z jednostek pływających MW remontowana obecnie w Stoczni Wojennej. W najbliższych tygodniach powinny zapaść decyzje o remoncie kolejnych okrętów, w tym fregaty rakietowej ORP Gen. Tadeusz Kościuszko / Zdjęcia: Przemysław Gurgurewicz

W ramach podziału obowiązków w Naucie pozostawiono kwestię zakupu oraz palenia blach, zaś pozostałe prace konstrukcyjne, tj. budowa poszczególnych bloków kadłuba oraz ich późniejsze scalanie, przekazano do Stoczni Wojennej. Pierwsze bloki gotowe już były w połowie roku, a 15 czerwca jeden z nich posłużył jako stępka podczas uroczystości jej położenia. Wodowanie gotowego kadłuba planuje się na wiosnę 2019, zaś kolejny rok powinny zająć prace wyposażeniowe. Gotowy okręt przejdzie wstępne próby w Polsce, a następnie przejdzie do stoczni w Karlskronie, gdzie zostanie zainstalowane specjalistyczne wyposażenie rozpoznawcze i jednostka zostanie poddana ostatniemu etapowi prób morskich.

Nowy okręt ratowniczy to z kolei przedsięwzięcie realizowane przez Polską Grupę Zbrojeniową, a dokładniej przez należące do niej Centrum Techniki Morskiej, Stocznię Wojenną oraz Stocznię Remontową Nauta. Również w tym wypadku obie stocznie podzieliły się pracami przy budowie kadłuba. Przez Stocznię Wojenną zostanie przy tym wykonana większość, bo ok. 75%. Zajmie się ona przygotowaniem sekcji kadłuba, pozostawiając Naucie do wykonania sekcje nadbudówki. Następnie w Stoczni Wojennej nastąpi scalenie wszystkich sekcji. Obecnie powstaje projekt wykonawczy Ratownika, który zostanie przedstawiony do zatwierdzenia zamawiającemu. Jeśli zgodnie z założeniami zostanie on zaakceptowany w I kwartale przyszłego roku, stocznia przystąpi do prac konstrukcyjnych: zamawiania blach i ich późniejszego palenia. Przy takim obrocie sprawy położenie stępki nowej jednostki będzie możliwe nawet jeszcze w pierwszej połowie 2019.

Bycie następcą SMW determinuje również współpracę z Marynarką Wojenną w zakresie remontów okrętów i jednostek pomocniczych. Obecnie oprócz Piasta prowadzone są prace remontowe przy trałowcu pr. 207M ORP Śniardwy, poławiaczu torped K-8, a także część prac na znajdującym się w stoczni Gryfia okręcie transportowo-minowym ORP Lublin. Na etapie ustalanie szczegółów znajdują się remonty kolejnych jednostek: okrętu hydrograficznego ORP Arctowski, okrętu dowodzenia siłami OPM ORP Kontradmirał Xawery Czernicki oraz fregaty rakietowej ORP Gen. Tadeusz Kościuszko. Decyzje w zakresie tych prac powinny zostać podjęte w najbliższych tygodniach. 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.