Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
06 września 2018

Podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego amerykańska spółka L3 Technologies prezentuje kompleksowe rozwiązanie dla potrzeb zadań rozpoznania i obserwacji. Strategic Airborne ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance – samolot do misji wywiadu, obserwacji i rozpoznania) łączy w sobie zaawansowane technologie umożliwiające zbieranie i przesyłanie informacji, z osiągami nowoczesnych samolotów klasy biznes rozpowszechnionych na świecie. W Kielcach prezentowany jest model systemu zainstalowany w samolocie Gulfstream G550.

Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Koncepcja systemu Strategic Airborne ISR obejmuje zarówno możliwość działania autonomicznego, jak i wykonywania misji wywiadu, obserwacji i rozpoznania w środowisku sieciocentrycznym, w realiach współczesnego pola walki. Osiągi samolotu Gulfstreama G550, a zwłaszcza jego prędkość i zasięg, zapewniają jednoczesne pokrycie całego teatru działań wieloma rodzajami czujników.

System Strategic Airborne ISR korzysta z wielu różnorodnych sensorów i systemów wymiany informacji. Może być skonfigurowany tak, aby zaspokajał potrzeby związane z realizacją różnorodnych misji, jak obserwacja i rozpoznanie elektroniczne, obserwacja powierzchni ziemi przy pomocy radiolokatorów z syntetyczną aperturą lub urządzeń wykrywających i wskazujących ruchome cele naziemne (Synthetic Aperture Radar / Ground Moving Target Indicator – SAR/GMTI). Może odbierać również dane automatycznego systemu identyfikacji (AIS) jednostek nawodnych, rozpoznania promieniowania elektromagnetycznego (ELINT), rozpoznania, przechwytywania i namierzenia źródeł wykorzystywanych w telekomunikacji (COMINT), monitorowania systemów łączności satelitarnej, a także czujników optoelektronicznych i podczerwieni.

Informacje uzyskiwane z różnorodnych czujników są dostępne zarówno dla operatorów na pokładzie samolotu, jak i dla naziemnych ośrodków dowodzenia. Informacje wywiadowcze z różnych źródeł są przesyłane do innych ugrupowań taktycznych w sposób szyfrowany.

Wybór nosiciela systemu nie jest kwestią kluczową. Wprawdzie przedstawiciele L3 Technologies podkreślają, że ich zdaniem optymalnym samolotem jest Gulfstream G550, jednak można w tym celu wykorzystać inne samoloty, np. CASA C-295M lub C-130 Hercules. Ostateczny wybór należy do użytkownika. W przypadku Sił Powietrznych, które są już użytkownikiem samolotów Gulfstream G550, prezentowane na MSPO rozwiązanie może być dla Polski interesujące również ze względu na potencjalne oszczędności związane ze wspólnym systemem eksploatacji i zaopatrywania w części zamienne.

Jak podkreślają przedstawiciele L3 Technologies, zanim klientowi zostanie zaoferowane konkretne rozwiązanie, potrzebne jest przeprowadzenie dokładnej analizy charakteru misji, co determinuje nie tylko rodzaje zabudowanych czujników, ale także liczbę operatorów systemów rozpoznawczych znajdujących się na pokładzie samolotu.

System Strategic Airborne ISR jest obecnie użytkowany przez USAF (nosicielem jest samolot G550) i kilka innych państw NATO. Wprowadzenie takiego rozwiązania w polskich Siłach Zbrojnych pozwoliłoby na pełne włączenie się do obiegu wymiany informacji podczas międzynarodowych operacji sojuszniczych. 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.