Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
07 września 2018

Duże zainteresowanie odwiedzających tegoroczny Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach budzi pełnowymiarowa makieta odrzutowca dyspozycyjnego FLARIS LAR1, opracowanego przez spółkę Metal Master.

Pełnowymiarowa makieta samolotu FLARIS LAR1 na stoisku spółki Metal-Master / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Kiedy konstruowaliśmy FLARISA LAR1 nie chodziło nam o opracowanie samolotu trochę lepszego od istniejących obecnie. To będzie samolot przełomowy – podkreśla Rafał Ładziński, pomysłodawca i producent odrzutowca. – Koszt przelotu jednej mili biznesjetem dostępnym obecnie wynosi ok. 2,5 USD, a nasz samolot ma zapewniać koszt przelotu jednej mili na poziomie 1,2 USD. Mówimy przy tym o wszystkich kosztach, jakie musi ponieść właściciel lub użytkownik samolotu, wliczając w to wynagrodzenie dla zawodowego pilota.

Standardem wyposażenia FLARISA LAR1 będzie awionika Garmin 600TXi z dotykowymi wyświetlaczami ciekłokrystalicznymi. Samolot będzie także wyposażony w układ automatycznego sterowania, zapewniający nie tylko automatyczne loty po trasie, ale także podejście do lądowania do wysokości decyzji. Dostarczy go Genesys Aerosystems.

Jak zapewnia Rafał Ładziński, zakończono już próby wytrzymałościowe samolotu. Inżynierowie spółki Metal-Master ponownie przeprowadzili jego ważenie, niwelację i kontrolę układu sterowania samolotem. Pod nadzorem Urzędu Lotnictwa Cywilnego przeprowadzono próby naziemne silnika Williams FJ33-5A, który został wyposażony w nowej generacji sterownik silnika ECU, opracowany i wyprodukowany przez inżynierów Williamsa. ECU jest w pełni cyfrowym elektronicznym systemem sterowania silnika zarządzającym całościowo parametrami silnika i podzespołów napędowych, w tym układu zasilania paliwem. Optymalizuje zużycie paliwa oraz precyzyjnie nadzoruje ciąg silnika.

Prototyp FLARISA LAR1 na lotnisku Babimost k. Zielonej Góry, gdzie będą przeprowadzone próby w locie / Zdjęcie: Metal-Master

ECU współpracuje z autorskim komputerem pokładowym samolotu FFAS (Flaris Flight Assistance System), opracowanym przez inżynierów spółki Metal-Master. System ten jest odpowiedzialny za kontrolę, monitoring stanu technicznego zabudowanych na pokładzie samolotu wszystkich urządzeń. FFAS został wyposażony w bardzo szybki procesor. Trwają prace laboratoryjne, którego mają potwierdzić zdolności tego systemu do wspomagania pracy pilota podczas wszystkich krytycznych faz lotu, tak by FLARIS LAR 1 mógł pełnić w niedalekiej przyszłości funkcję samolotu opcjonalnie pilotowanego. Celem konstruktorów samolotu jest uproszczenie pilotażu, tak by mógł on zostać dopuszczony do użytkowania przez pilotów posiadających licencję turystyczną.

Obecnie prototyp FLARISA LAR1 znajduje się na lotnisku Babimost koło Zielonej Góry, gdzie przeprowadzone będą próby w locie. Będą one przeprowadzone we współpracy z Instytutem Lotnictwa. Według przedstawicieli producenta oblot FLARISA LAR1 ma nastąpić w ciągu najbliższych tygodni.

Serdecznie dziękujemy dyrekcji Portu Lotniczego w Zielonej Górze za udostępnienie nam lotniska do przeprowadzenia prób w locie samolotu oraz za życzliwe przyjęcie i pomoc – mówi Rafał Ładziński. Dodaje, że zarezerwowano już niezbędną przestrzeń powietrzną przeznaczoną do przeprowadzenia prób w locie. 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.