Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
07 września 2018

Na tegorocznym MSPO Instytut Lotnictwa prezentuje m. in. program innowacyjnego wielozadaniowego samolotu turbośmigłowego nowej generacji ILX-34. Na stoisku Instytutu Lotnictwa można zobaczyć znacznych rozmiarów model tego samolotu.

Model samolotu wielozadaniowego nowej generacji ILX-34

Celem projektu ILX-34 jest opracowanie wielozadaniowego, innowacyjnego samolotu turbośmigłowego nowej generacji, zgodnie z przepisami CS-23, o masie startowej nie większej niż 5670 kg. Zastosowanie innowacyjnych rozwiązań aerodynamicznych oraz kompozytowych skrzydeł i usterzeń – z wykorzystaniem opracowanego w Instytucie Lotnictwa zrobotyzowanego procesu wytwarzania wysokowytrzymałych konstrukcji kompozytowych, charakteryzujących się dużą powtarzalnością procesów wytwarzania – ma zapewnić osiągi lepsze od tego, co oferuje obecna konkurencja w tej samej kategorii. Przy prędkości przelotowej 400-450 km/h, na wysokości 12 192 m, z 2 pilotami i 4-8 pasażerami, ILX-34 ma być zdolny do wykonania lotów Paryż-Nowy Jork, Dubaj-Pekin, czy Miami-Sao Paulo.

W projekcie założono, że ILX-34 ma charakteryzować się małym zużyciem paliwa i niższymi bezpośrednimi kosztami operacyjnymi, dzięki zastosowaniu nowoczesnego silnika turbinowego z nowoczesną automatyką sterowania. Samolot będzie przystosowany do operowania z lotnisk o nawierzchni utwardzonej i gruntowych. Wyposażenie awioniczne ma umożliwiać loty niezależnie od warunków atmosferycznych w dzień i w nocy.

Dzięki większej przestrzeni dostępnej dla pasażerów i bagażu, ILX-34 ma zapewniać większy komfort podróży w porównaniu z innymi samolotami tej klasy (Pilatus PC-12 czy Daher TBM 910/930). W zależności od przeznaczenia, wnętrze samolotu będzie mogło być dowolnie konfigurowane. W standardowej wersji pasażerskiej ILX-34 ma pomieścić 9 pasażerów i 2 pilotów. Inne warianty kabiny to: pasażerska o podwyższonym standardzie (do 8 miejsc), towarowa (3 kontenery EPAl 2/3), pasażersko-towarowa (4 pasażerów i 2 kontenery), sanitarna (2 pary noszy i 2 członków personelu medycznego) i szkoleniowa. Niewykluczone jest też opracowanie wersji obserwacyjnej dla wojska i służb porządku publicznego.

Silnik do podnoszenia orbity dla przyszłych misji satelitarnych oparty na dwuskładnikowym, ekologicznym materiale pędnym / Zdjęcia: Grzegorz Sobczak

Innym ciekawym przedsięwzięciem promowanym przez Instytut Lotnictwa na MSPO jest program badawczy mający na celu opracowanie ekologicznego paliwa napędzającego silniki rakietowe. Prace naukowo-badawcze w obszarze technologii kosmicznych obejmują: projektowanie i testowanie hybrydowych silników rakietowych; projektowanie i testowanie silników rakietowych na ciekły i stały materiał pędny; rozwój technologii ekologicznych materiałów pędnych; wytwarzanie i testowanie ziaren do silników na stały materiał pędny; projektowanie i testowanie demonstratorów technologii rakiet nośnych; tworzenie dedykowanego oprogramowania z zakresu CFD i FEM; analizy dynamiki lotu rakiet wielostopniowych; analizy balistyki wewnętrznej silników rakietowych na stały materiał pędny; optymalizacje komór spalania silników rakietowych na ciekły materiał pędny.

Na stoisku Instytutu Lotnictwa prezentowany jest np. silnik do podnoszenia orbity dla przyszłych misji satelitarnych oparty na dwuskładnikowym ekologicznym materiale pędnym. Zakład Technologii Kosmicznych specjalizuje się właśnie w ekologicznych paliwach i utleniaczach – w tym nadtlenku wodoru, zwłaszcza w wytwarzaniu nadtlenku wodoru klasy HTP, o stężeniu powyżej 70% (aż do 99,8%) i czystości nawet 0,2 ppm TDS. Nadtlenek wodoru może być również używany w napędach torped, bezzałogowych statków latających oraz jako reduktor NOx w komorach spalania. 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.