Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

04 września 2019

Pełnowymiarowa makieta F-35A zaprezentowana podczas MSPO

Lockheed Martin zaprezentował podczas MSPO pełnowymiarową makietę wielozadaniowego samolotu bojowego F-35A Lightning II. W wywiadzie udzielonym RAPORT-MSPO Greg Ulmer, wiceprezes i dyrektor generalny programu F-35, poinformował, że pierwsze 4 F-35A Block 4 (16. serii produkcyjnej, z nowymi komputerami misji) mogłyby trafić do Sił Powietrznych już w 2024. Samoloty te pozostałyby w bazie US Air Force Luke w Arizonie, gdzie posłużyłyby do szkolenia polskich pilotów i personelu obsługowego. Według Ulmera, w ciągu następnych dwóch lat Siły Powietrzne mogłyby odebrać 16 samolotów, które pozwoliłyby na wyekwipowanie pierwszej eskadry i zgłoszenie jej wstępnej zdolności operacyjnej. Amerykanie dostarczyliby także wszelkie wyposażenie obsługowe i części zamienne, umożliwiające eksploatację samolotów oraz kompleksowy symulator lotu. Obsługą techniczną F-35A zajmowałby się personel Sił Powietrznych z pomocą producentów samolotu i silnika – koncernów Lockheed Martin i Pratt&Whitney. Wybór placówki zajmującej się bardziej skomplikowanymi czynnościami obsługowymi zostałby dokonany w późniejszym czasie – podkreślił Ulmer. Samoloty dla kolejnej eskadry wyposażonej w F-35A zostałyby dostarczone do Polski do 2030. 

Kabina załogi pokazana w makiecie

Obecnie przemysł w Polsce produkuje tylko niewielkie elementy silnika, podwozia i amunicji do działka F-35. Jest szansa, aby zwiększyć jego udział w projekcie. Wciąż poszukujemy nowych partnerów do naszego łańcucha dostaw, którzy oferują niższe koszty produkcji i lepszą jakość – dodał Greg Ulmer.

Uzbrojenie dla polskich F-35A zostałoby wybrane wspólnie, przez USA i Polskę. Samoloty byłyby dostarczone z oprogramowaniem umożliwiającym użycie różnorodnych typów uzbrojenia. Możliwe jest użycie uzbrojenia już pozyskanego przez Siły Powietrzne dla samolotów F-16, a także nowych typów, unikatowych dla użytkownika. Polskie F-35A byłyby też przystosowane do zabudowania urządzenia o nazwie Sidekick (ang. pomocnik) zwiększające do 6 liczbę kierowanych pocisków rakietowych powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM przenoszonych w wewnętrznych komorach uzbrojeniowych. Obecnie Siły Powietrzne dysponują 48 samolotami F-16C/D Block 52+, które stanowiłyby dopełnienie zdolności bojowych F-35A.

Według szacunków Ulmera, w 2030 w Europie eksploatowanych będzie ok. 500 F-35, z czego 50 amerykańskich, stacjonujących w Wielkiej Brytanii. Według obecnych szacunków, do 2025 koszt godziny lotu F-35A ma spaść do 25 tys. USD, w oparciu o kalkulacje US Air Force.

Wewnętrzna komora uzbrojeniowa z makietami pocisków AMRAAM i JASSM / Zdjęcia: Bartosz Głowacki


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.