Pojazd powstał na bazie koncepcji pojazdu AMV XP. Do jego zaprojektowania przyczyniły się doświadczenia zdobyte w trakcie produkcji i eksploatacji tych pojazdów. Główną zmianą względem podstawowej wersji Rosomaka jest wyższa dopuszczalna masa całkowita.
Rosomak XP jest pojazdem o wymiarach 8,4 m długości, 2,8 m szerokości i 2,4 m szerokości. Jego dopuszczalna masa całkowita sięga 32 t. By osiągnąć taką nośność niezbędne było wzmocnienie zawieszenia. Ponadto zastosowano nowy silnik o mocy 450 kW wraz z Zintegrowanym Systemem Kontroli Trakcji (ITCS). Nowe rozwiązania mają utrzymać wysoką mobilność pojazdu pomimo wzrostu masy.
Konstrukcja kadłuba jest modułowa. Jej konfiguracja i poziom odporności zależy od woli zamawiającego. W wariancie bazowym Rosomak XP zapewnia ochronę załogi na poziomie 4a/4b według STANAG 4569. Pojazd jest przystosowany do montażu różnego rodzaju uzbrojenia i wyposażenia załogi.
Pojazd został zaprojektowany pod względem ograniczenia emisji promieniowania elektromagnetycznego zgodnie z normą MIL-STD-461F. Parametry potwierdzono w trakcie badań w komorze EMC.