Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
03 września 2019

W Hucie Stalowa Wola trwa rozruch nowego, zbudowanego od podstaw systemu technologicznego, przeznaczonego do licencyjnej produkcji podwozi K9 przeznaczonych, na razie, dla samobieżnej haubicy gąsienicowej 155 mm Krab.

W skład kompleksu, usytuowanego w nowo wybudowanej hali produkcyjnej o powierzchni 3,5 tys. m2, znajdują się: zrobotyzowana linia spawalnicza do wykonywania z blach pancernych korpusów podwozi, komora do kontroli rentgenoskopowej kompletnych wyspawanych korpusów podwozi oraz frezarka bramowa do obróbki mechanicznej korpusów podwozi.

 

Podwozia z importu

Dotychczas Kraby otrzymywały podwozia bądź to w całości zmontowane w zakładach licencjodawcy w Republice Korei (Hanwha Techwin, d. Samsung Techwin), bądź to zmontowane w HSW z podzespołów dostarczonych z Korei. W trakcie ich montażu szkolili się w tych operacjach pracownicy Huty. Takie podwozia otrzymały armatohaubice z pierwszego, wdrożeniowego DMO Regina w 11. Mazurskim Pułku Artylerii w Węgorzewie oraz z pierwszego seryjnego (z kontraktu zawartego w grudniu 2016) DMO Regina dostarczanego obecnie do 5. Lubuskiego Pułku Artylerii w Sulechowie. 5. LPA otrzymał już dwie 8-lufowe baterie haubic wraz z grupą wozów wsparcia, ostatnia bateria dostarczona zostanie jesienią.

 

Pierwsze polskie

Pierwsze od podstaw zbudowane w HSW podwozie zostało pospawane w czerwcu, obecnie rozpoczyna się jego obróbka mechaniczna na oddanym do użytku w lipcu centrum obróbczym, po której wykonane zostaną prace wykończeniowe i wyposażeniowe. Przed uruchomieniem powtarzalnej produkcji seryjnej podwozi (w HSW używa się wobec nich nazw K9PL lub PK9) prototyp polskiej produkcji podwozia musi przejść jeszcze wojskowe badania typu, których pozytywny wynik formalnie otworzy drogę do produkcji seryjnej. Kraby z podwoziami od podstaw produkowanymi przez HSW mają trafiać do jednostek Sił Zbrojnych RP od 2021, kiedy realizowane będą dostawy sprzętu dla drugiego seryjnego DMO Regina.

Zakończenie dostaw czterech seryjnych DMO Regina, zakontraktowanych w 2016, zaplanowane jest na 2024. Nieoficjalnie mówi się o możliwości zwiększenia rozmiarów kontraktu o jeszcze jeden DMO, przeznaczony dla formowanej 18. Dywizji Zmechanizowanej, ale decyzje w tej sprawie nie zostały ogłoszone. Dywizja gotowość operacyjną ma osiągnąć w 2026, zatem teoretycznie dostawa DMO Regina na jej wyposażenie może odbyć się po wypełnieniu obecnego kontraktu.

 

W oczekiwaniu na NPBWP

Na tej samej linii produkowane będą w przyszłości korpusy Nowego Pływającego Bojowego Wozu Piechoty, którego prototyp w 2020 powinien rozpocząć wojskowe badania kwalifikacyjne. (MD)

Zdjęcie: Marcin Deptuła


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.