Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

03 września 2019

Kolejna już prezentacja – na MSPO 2019 – Pojazdu Minowania Narzutowego Baobab, opracowanego przez Hutę Stalowa Wola, może być nieco dezorientująca dla tych, którzy interesują się rozwojem tego typu sprzętu inżynieryjnego.

Prezentację tę można traktować jako gest w kierunku potencjalnych zagranicznych klientów. Systemy minowania narzutowego bowiem, jako relatywnie tanie i skutecznie ograniczające działania jednostek pancernych środek wsparcia bojowego, od kilku lat zaczynają przeżywać renesans. Wiele wiodących przedsiębiorstw światowych intensywnie pracuje nad nowymi rozwiązaniami w tym zakresie.

 

Zmodernizowany system

Pracuje nad nimi także Huta Stalowa Wola, realizując obecnie dla wojska za blisko 20 mln zł program Baobab-K. W stosunku do już istniejącego prototypu, PMN Baobab na 3-osiowym podwoziu Jelcz, wyposażonym w zespół czterech blokowych wyrzutni, z których każda zawiera 100 kumulacyjnych min przeciwpancernych MN-123, Baobab-K ma być pojazdem znacznie bardziej rozbudowanym. Wojsko chce mieć w jego uzbrojeniu nie tylko systemy samoosłony z wyrzutniami granatów dyspersyjnych 81 mm, ale także ZSMU z wkm 12,7 mm, zespół nie 4, ale 6 bloków wyrzutni min, a do tego – zdalne sterowanie ich ustawieniem (obecnie ustawiane są one ręcznie przed rozpoczęciem operacji minowania).

Wymaga to opracowania nowego, o większym udźwigu, podwozia 4-osiowego, oraz zaprojektowania i zbudowania wielu systemów, których nie ma obecny Baobab. Podwozie ma mieć możliwość szybkiego przekształcenia – poprzez demontaż platformy z zespołem wyrzutni min – w nośnik do transportu kontenerów.

Termin zakończenia pracy Baobab-K MON i HSW uzgodniły na 2021. Jest więc bardzo możliwe, iż dopiero za dwa lata odbędzie się pierwsza prezentacja tej konstrukcji.

 

Zastąpić Krotona

Polskie wojsko użytkuje obecnie 6 egzemplarzy Inżynieryjnego Systemu Minowania TMN (Transporter Minowania Narzutowego) Kroton, zbudowanego w oparciu o popularne gąsienicowe opancerzone podwozie pływające z rodziny MT-LB. Od 2005 Krotony produkowała i dostarczała także HSW, która w latach 1980. i 1990. w długich seriach produkowała MT-LB dla krajowych i zagranicznych odbiorców.

ISM Kroton, pozwalające 2-osobowej załodze ustawić w czasie 15 minut zaporę z 400 min na obszarze np. 60x600 metrów, cieszą się w wojsku dobrą opinią, a uzyskiwane w trakcie ich eksploatacji doświadczenia wykorzystano w pracach nad kołowym systemem minowania, przeznaczonym docelowo głównie do wsparcia inżynieryjnego ugrupowań zmechanizowanych. Nowoczesne i skuteczne miny pozwalają wymusić na przeciwniku spowolnienie bądź zmianę kierunku przemieszczania się ciężkich ugrupowań pancernych, bowiem są w stanie przebijać dna większości współczesnych czołgów (RHA min. 60 mm), a więc i każdego lżejszego pojazdu bojowego. (MD)

Fot. M. Deptuła


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.