Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

03 września 2019

Zakup samolotów bojowych to dla każdego państwa długofalowa, mająca strategiczny charakter decyzja. Dotyczy ona nie tylko wieloletniej przyszłości wojsk lotniczych, czy szerzej – sił zbrojnych, ale również dotyka kwestii rozwoju gospodarczego i relacji międzypaństwowych zarówno wśród sojuszników, jak i z uwagi na potencjalnych przeciwników. Koncern Leonardo, będący przedsiębiorstwem odpowiedzialnym za ofertę samolotu bojowego Eurofighter Typhoon w Polsce, proponuje nie tylko nowoczesną i sprawdzoną w boju maszynę, która świetnie wpisuje się w potrzeby Sił Powietrznych RP, ale również szeroką kooperację przemysłową, która przełożyłaby się na poważne zyski natury gospodarczej. Wybór samolotu Typhoon oznaczałby zarówno wejście w posiadanie fenomenalnego samolotu wielozadaniowego, jak również niepowtarzalną szansę dla polskiego sektora lotniczo-rakietowego i zbrojeniowego (aerospace & defence, A&D) do rozwoju na poziomie globalnym.

 

Generacje? Nie, liczą się konkretne zdolności!

Obecnie Eurofighter Typhoon użytkowany jest przez wojska lotnicze dziewięciu państw, w tym czterech członków NATO, a sumaryczna liczba wylatanych godzin na poziomie ponad 500 tys. sprawia, że jest to maszyna całkowicie sprawdzona i nieposiadająca tzw. problemów wieku dziecięcego. Typhoony zostały również użyte w rzeczywistych konfliktach zbrojnych toczących się w ostatnich dwóch dekadach co sprawia, że jest to konstrukcja skuteczna w boju. Jak pokazały liczne ćwiczenia, manewry i wykorzystanie operacyjne, Eurofighter jest samolotem całkowicie interoperacyjnym z innymi platformami bojowymi używanymi w NATO, w tym z samolotami F-16, F-35 i F-22. Fakt, że Typhoon został stworzony w oparciu o doświadczenia starszych maszyn oraz wykorzystano w nim najnowocześniejsze technologie, w tym m.in. tzw. cyfrowy stealth, sprawiają iż jest to jedyny w swoim rodzaju tak wszechstronny samolot bojowy, którego główną rolą jest wywalczenie dominacji w powietrzu.

Z uwagi na to, że Siły Powietrzne RP pilnie potrzebują nowoczesnego myśliwca przewagi powietrznej, naturalnym wydaje się zwrócenie się w stronę maszyny, która w swoich założeniach została stworzona do zapewniania dominacji w przestworzach. Zdolność do lotu operacyjnego na wysokości powyżej 50 000 stóp, osiąganie prędkości naddźwiękowej bez użycia dopalaczy, wyjątkowa zwrotność, zdolność udźwigu uzbrojenia charakterystyczna dla myśliwców przewagi powietrznej (1,5 x więcej niż F-16), zintegrowanie z najnowocześniejszymi pociskami powietrze-powietrze, duży zasięg operacyjny, zintegrowany system czujników i zdolność prowadzenia walki w środowisku sieciocentryczym – wszystkie te cechy sprawiają, że Eurofighter Typhoon jest najbardziej zaawansowanym samolotem bojowym na rynku i prawdopodobnie jedyną maszyną tej klasy zdolną do zmiany realizacji zadań w trakcie lotu.

Najbardziej niezwykłą cechą Typhoona jest jego wyjątkowa zdolność do przetrwania. Dzięki zbalansowanemu połączeniu osiągów, redukcji echa radarowego, zestawowi pasywnych czujników, integracji z cyfrowymi wabikami takimi jak np. BriteCloud, różnymi trybami unikania detekcji radarowej, różnorodnością uzbrojenia, posiadania dwóch silników, wykorzystania nowatorskiej taktyki działania i planowania misji, a zwłaszcza wyposażenia w system walki elektronicznej (cyfrowy stealth), samolot jest niezwykle trudny do namierzenia i zestrzelenia. Ta ostatnia cecha – cyfrowy stealth – pozwala samolotowi na pozostanie niewykrywalnym dla radarów nawet w sytuacji lotu w przestrzeni wypełnionej wrogimi systemami antydostępowymi.

 

Aspekty gospodarcze i przyszłość europejskich samolotów bojowych

Chociaż jak wynika z powyższego opisu, Eurofighter Typhoon to samolot o niezwykłych zdolnościach bojowych, który jak żaden inny spełniłby wymagania polskich Sił Powietrznych, to nie sposób nie wspomnieć również o niemniej ważnym, gospodarczym aspekcie oferty Leonardo. Polska wybierając samolot Typhoon nie zostałaby zwykłym klientem, a byłaby partnerem całego programu Eurofighter oraz piątym państwem członkowskim agencji NETMA (ang. NATO Eurofighter 2000 and Tornado Management Agency). Bycie partnerem programu oznacza, że większość środków finansowych (50-60%, a być może i więcej) zostałoby wydanych w Polsce, wzmacniając polskie przedsiębiorstwa sektora A&D i ich łańcuchy dostaw. Biorąc pod uwagę, że mowa tu o miliardach złotych, taki zastrzyk środków pozwoliłby na olbrzymi wzrost tych przedsiębiorstw, za którym poszłoby tysiące nowych, wysokopłatnych miejsc pracy. Oferta Leonardo w tym obszarze jest ściśle powiązana z 5-letnim planem wsparcia transferu technologii, który ma na celu jak najszersze i możliwie szybkie włączenie polskich przedsiębiorstw do przemysłowego krwioobiegu programu Eurofighter i tym samym właściwego wykorzystania środków finansowych i przekazanych technologii.

Bycie częścią rodziny Eurofightera oznacza wymierne korzyści gospodarcze. W czterech państwach NETMA (tj. Niemczech, Hiszpanii, Włoszech i Wielkiej Brytanii) program wygenerował co najmniej 100 000 miejsc pracy w sektorze A&D i jego łańcuchu dostaw, co pozwoliło na podniesienie wagi zachodnioeuropejskich przedsiębiorstw branży do poziomu zbliżonego do amerykańskich przedsiębiorstw. Ów wzrost sektora doprowadził do rozlania się tych korzyści na inne części gospodarki, zwłaszcza w pozostałych branżach wysokich technologii takich jak IT, symulacje, komunikacja, czy motoryzacja. Analiza tego efektu pozwoliła dojść do wniosku, że mnożnik dla branży lotniczo-rakietowej wynosi 4,6. Oznacza to, że każdy milion euro zainwestowany w ten sektor oznacza 4,6 mln euro wartości dodanej w pozostałych częściach gospodarki.

Wreszcie, wiadomym jest, że doświadczenia zdobyte przy rozwoju, eksploatacji i modernizacji samolotów Typhoon zostaną wykorzystane przy pracach nad opracowywanymi obecnie w Europie samolotami tzw. 6. generacji – Tempest i FCAS (ang. Future Combat Air System). Oferta Leonardo dla Polski i jej przemysłu do wejścia w system Eurofightera oznaczałaby również włączenie polskich przedsiębiorstw w prace badawczo-rozwojowe nad elementami tych ultranowoczesnych platform bojowych. Gdyby Warszawa zdecydowała się na wejście do programu Eurofighter, pozwoliłoby to na zabezpieczenie rozwoju nadwiślańskich spółek sektora A&D na kolejne dziesięciolecia. Udział w pracach modernizacyjnych i rozwojowych nad Typhoonem, a później samolotem 6. generacji spowodowałby, że Polska stałaby się globalnym graczem w branży lotniczej. Ta unikatowa okazja dla Polski i jej sektora jest nie tylko szansą na bezprecedensowy postęp technologiczno-przemysłowy w kraju, ale daje też możliwość osiągnięcia strategicznej autonomii polskich Sił Powietrznych i decydentów politycznych w zakresie wykorzystania najnowocześniejszej techniki lotniczej.


Briefingi prasowe Leonardo:
03.09.2019, 14:15-15:00
– Hala G, Sala Konferencyjna G3
04.09.2019, 10:00-11:00
– Program długofalowego rozwoju samolotu Eurofighter: droga ku środowisku operacyjnemu przyszłości
– Hala E, Sala Konferencyjna E1


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.