Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
06 września 2019

Australijska spółka Birdon zaprezentowała podczas MSPO swój kuter holowniczy dla wojsk inżynieryjnych przeznaczony do budowy i obsługi mostów pontonowych oraz realizowania przepraw promowych. Pierwowzór kutra oznaczonego jako BEB (Bridge Erection Boat) powstał w 2004 dla armii australijskiej, która otrzymała 24 takie jednostki.

Opracowany w Australii i produkowany dla US Army kuter holowniczy BEB (M30) jest oferowany także w naszej części świata / Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz

Odmiana pokazywana w Kielcach została skonstruowana dla armii Stanów Zjednoczonych, która to w 2013 wybrała ją jako następcę eksploatowanych od 1984 r. kutrów holowniczych Mk 2. Łącznie dla US Army zamówionych zostało 25 szt. partii wdrożeniowej oraz 374 seryjne kutry oznaczone w USA jako M30. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 2017 pierwszych 14 szt. trafiło 19 kwietnia 2018 do 50th Multi Role Bridge Company, 5th Engineer Battalion, a 22 grudnia 2018 dostarczono setny egzemplarz.

Dysponująca aluminiowym kadłubem jednostka ma 7,2 m długości, 3,25 m szerokości i 0,56 m zanurzenia i ma masę operacyjną 6980 kg. BEB napędzany jest za pomocą dwóch pędników strugowodnych NAMJet TJ381HH zasilanych przez dwa silniki wysokoprężne Cummins QSB 6.7 o mocy 184 kW (250 KM) każdy, które pozwalają jednostce na osiągnięcie prędkości ponad 28 węzłów, a siła uciągu przy prędkości 3,5 węzła sięga 2,6 T.

Obecnie polskie wojska inżynieryjne eksploatują kutry holownicze KH-200, których produkcję rozpoczęto w połowie lat 1960. i kontynuowano przez ćwierć wieku w Stoczni Wisła w Gdańsku. Łącznie w latach 1965-1990 powstało ich tam aż 683 szt. Mają one długość 8,25 m, szerokość 2,28 i zanurzenie 0,85 m. Przy masie 4 t i napędzie o mocy 121 kW (165 KM) dysponują uciągiem 2 T i osiągają prędkość 12 w.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.