Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
06 września 2019

Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych zaprezentował m.in. Zintegrowany System Awioniczny (ZSA) dla śmigłowców, zoptymalizowany do użycia na sieciocentrycznym polu walki. System ma architekturę modułową, składającą się z rdzenia, elementów zadaniowych i integrowanych opcjonalnie. W skład rdzenia wchodzą systemy nawigacyjne, system dialogowy, łączności, ochrony, planowania zadania oraz rejestracji i analizy z komputerami misji i zadaniowymi. Elementami zadaniowymi może być uzbrojenie, wyspecjalizowane systemy operacyjne lub inne, np. poszukiwawczo-ratownicze.

Zintegrowany System Awioniczny stosowany jest obecnie na śmigłowcach W-3PL Głuszec / Zdjęcie: Marcin Sigmund

Lepsze zobrazowanie danych udało się osiągnąć dzięki zastosowaniu wielofunkcyjnych wyświetlaczy, a także montowanych opcjonalnie wyświetlaczy HUD i nahełmowych, natomiast komfort pilotowania podniesiono dzięki zastosowaniu sterownic HOCAS. System nawigacyjny wykorzystuje zintegrowane wskazania z wielu urządzeń i mapy cyfrowe z pionowym przekrojem terenu, a w jego skład wchodzą m.in. systemy EGI (INS+GPS), ADC, RA, VOR/ILS/MRK, TACAN/DME, ADF. Jako opcja dostępna jest też funkcja automatycznego lotu po trasie.

W skład systemu łączności wchodzą m.in. zasadnicza radiostacja lotnicza (HQ II/Saturn/Krypto), dotychczasowa rezerwowa radiostacja lotnicza, radiostacja taktyczna (PR4G/Krypto) i radiostacja HF (CRYPTO/ALE/3G), opcjonalnie radiostacja CSAR.

Podstawą systemu samoobrony jest identyfikator IFF Mark XIIA, który opcjonalnie może być wzbogacony o systemy RWR, MWS, LWR, IRCM i wyrzutnie pułapek termicznych, np. zmodernizowane ASO-2W-ME lub zamienne na naboje NATO.

Na wyposażonych w ZSA śmigłowcach można też zainstalować optoelektroniczną głowicę obserwacyjno-celowniczą. Jako uzbrojenie mogą być stosowane podwieszane środki bojowe produkcji zarówno zachodniej jak i wschodniej, a także ruchome lub nieruchome uzbrojenie strzeleckie.

Na życzenie klienta ZSA może zostać zintegrowany z pilotem automatycznym, zintegrowanym systemem oceny statku powietrznego i może być przystosowany do transmisji danych do stanowiska naziemnego.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.