Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

08 września 2020

Podczas wirtualnej konferencji prasowej przedstawiciele koncernu Lockheed Martin zaprezentowali swoją propozycję bezzałogowego statku latającego oferowanego Polsce w ramach projektu Harpi Szpon. Jak wiadomo, zgodnie z założeniami MON, ma to być bezzałogowiec stealth, współdziałający z wielozadaniowymi samolotami bojowymi F-35A Sił Powietrznych RP. 

Według Amerykanów, Harpi Szpon miałby być bezzałogowcem stealth, dostarczającym informacje taktyczne samolotom F-35A Sił Powietrznych / Ilustracja: Lockheed Martin

Wiceprezes Lockheed Martin Aeronautics ds. wymagań klientów Gary North podkreślił, że działające razem załogowe i bezzałogowe samoloty bojowe będą miały coraz większe znaczenie na współczesnym, sieciocentrycznym polu bitwy podczas operacji międzydomenowych.
Koncepcja Lockheed Martina zakłada, że Harpi Szpon miałby być bezzałogowcem stealth o dużej długotrwałości lotu, przeznaczonym przede wszystkim do zadań wywiadowczych, obserwacyjnych i rozpoznawczych, wskazywania celów i oceny strat i zniszczeń bojowych, dostarczającym informacje taktyczne F-35, a także innym sojuszniczym statkom powietrznym oraz jednostkom morskim i lądowym, znacznie polepszając ich świadomość sytuacyjną. Ewentualne przystosowanie bsl do przenoszenia uzbrojenia zależy od wymagań potencjalnych nabywców.
Nowy bezzałogowiec miałby operować samodzielnie, w innej strefie niż F-35, czy inne sojusznicze samoloty bojowe 4. i 5. generacji, nie ujawniając dzięki temu ich lokalizacji. Działania bsl mogłyby być kierowane za pomocą stacji naziemnej lub też z pokładu samolotu załogowego.
Amerykanie twierdzą, że nowy bsl mógłby powstać we współpracy z polskim przemysłem. Na razie obydwa rządy zbierają informacje na temat ewentualnej kooperacji, potencjalnie obejmującej także transfer technologii i produkcję w Polsce. Jej zakres zależy jednak od wymagań, jakie sformułuje nasz kraj w ramach projektu Harpi Szpon.
Przedstawiciele Lockheed Martina twierdzą, że Polska może w ten sposób stać się pierwszym partnerem w nowym projekcie, dzięki czemu nawiąże długotrwałą współpracę z przemysłem amerykańskim, w znacznie szerszym zakresie niż dotychczas i zostanie włączona w jego globalny łańcuch dostaw.
Dołączenie Polski do projektu nowego bsl Lockheed Martina zacieśniłoby także więzi pomiędzy Siłami Powietrznymi RP i US Air Force, zapewniając naszemu lotnictwu zdolności strategicznego odstraszania i lepszą świadomość sytuacyjną.
Wiceprezes słynnych Skunk Works, Jack O’Banion zaznaczył, że nowy bezzałogowiec mógłby powstać na bazie już istniejących konstrukcji, z zastosowaniem dopracowanych technologii, co znacznie przyspieszyłoby harmonogram przedsięwzięcia. Jego zdaniem istnieje globalne zapotrzebowanie na tego typu bsl.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.