Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
08 września 2020

Na początku tego roku OBRUM sp. z o.o. dostarczył trzy najnowszej generacji symulatory jazdy czołgiem do Ośrodka Szkolenia Leopard działającego w ramach 10. Brygady Kawalerii Pancernej. Nowoczesny trenażer umożliwia szkolenie kierowców Leopardów w wersji 2A4 i 2PL. Wysoce zaawansowane oprogramowanie symulatora do szkolenia kierowców czołgów Leopard 2A4 jest pierwszym opracowanym w całości w Polsce – w OBRUM – i wdrożonym do Sił Zbrojnych RP. To kompleksowe rozwiązanie szkoleniowe dla kierowców, nie mające odpowiednika na rynku, szczególnie w zakresie ćwiczeń sieciowych i możliwości edytora scenariuszy.

 Widok na stanowisko instruktora i kabiny symulatorów dla kierowców czołgu Leopard 2A4 i 2PL

SJCL-6P to nowoczesny symulator dla kierowców czołgu Leopard 2A4. Przeznaczony jest do metodycznej nauki prowadzenia czołgu Leopard 2A4, a dedykowane oprogramowanie pozwala na realizację ćwiczeń przy zróżnicowanych parametrach symulacji (np. warunki ruchu drogowego, jazda terenowa/poligonowa, strefy klimatyczne i warunki atmosferyczne, pory roku i doby). Urządzenie szkolno-treningowe umożliwia przeszkolenie kierowców czołgu zgodnie z wymaganiami współczesnego pola walki oraz doskonalenie umiejętności prowadzenia czołgu przez żołnierzy w celu utrzymania wysokiego poziomu wyszkolenia bojowego.
SJCL-6P przewidziany jest do instalacji i użytkowania w zamkniętych pomieszczeniach. W symulatorze, w sposób maksymalnie zbliżony do rzeczywistego czołgu, odwzorowano mechanizmy sterowania, zabudowę przedziału kierowcy oraz przyrządy kontrolne i obserwacyjne. Podstawowymi komponentami symulatora są:
- kabina symulatora z systemem wizyjnym,
- stanowisko instruktora,
- układ ruchu,
- osprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem.

Wnętrze kabiny symulatora / Zdjęcia: OBRUM

W celu zwiększenia poziomu immersji, kabina symulatora montowana jest na platformie o 6 stopniach swobody (6DOF), pozwalającej na odwzorowywanie przemieszczeń, wychyleń i przyśpieszeń czołgu. Odwzorowanie realistycznych warunków jazdy możliwe jest dzięki symulacji przeciążeń i sił działających na czołg podczas ruchu, oraz interakcji z wirtualnym otoczeniem. Dedykowany software odpowiadający za symulację zdarzeń i wizualizację środowiska wirtualnego, uzupełniony jest przestrzennymi efektami dźwiękowymi, zapewniającymi wysoki poziom realizmu szkolenia.
W wyniku zastosowania, współczesnych rozwiązań w zakresie konstrukcji i oprogramowania, symulator SJCL-6P umożliwia szkolenie dla kierowców czołgów Leopard 2A4, w zakresie m.in:
- działania mechanizmów przedziału kierowcy i efektywnego korzystania z nich w czasie jazdy w różnych warunkach terenowych (wbudowana baza kilkunastu map terenowych) oraz atmosferycznych,
- kierowania czołgiem w różnych ugrupowaniach (np. bojowym, marszowym itp.),
- umiejętności pokonywania przeszkód terenowych (w tym przeszkód wodnych) poprzez odwzorowanie warunków maksymalnie zbliżonych do rzeczywistych,
- realizacji szkolenia z prowadzenia czołgu w warunkach misji i działań asymetrycznych,
- rozpoznawania potencjalnych zagrożeń oraz reagowania w sytuacjach niebezpiecznych w ruchu drogowym i w terenie,
- nauki jazdy w trudnym terenie z ryzykiem przewrócenia czołgu,
- symulowania zjawisk fizycznych związanych z ruchem czołgu (model ruchu, dynamika czołgu, interakcja z otoczeniem),
- generowania środowiska wirtualnego i obiektów symulacji (generowanie obrazu, dźwięku oraz odczuć związanych z ruchem czołgu i sytuacją drogową),
- realizacji zadanych przez instruktora zadań taktycznych, w formie powtarzalnych scenariuszy ćwiczeń, wykorzystujących bazy wbudowanych obiektów, map i zdarzeń symulacji,
- symulacji predefiniowanych awarii i uszkodzeń czołgu i nauki procedur obsługowych wykonywanych przez kierowców czołgów,
- prowadzenia ćwiczeń w formacji z użyciem kilku kabin.
Symulator SJCL-6P został wyposażony w moduły komunikacyjne (zgodne ze standardami NATO) HLA/DIS pozwalające na integrację z innymi systemami symulacji.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.