Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
09 września 2020

Straż Graniczna realizując ustawowe zadania musi się mierzyć ze zmieniającymi się wyzwaniami, jakie niesie współczesny świat. Skuteczność formacji ściśle zależy od tego, czy na nowe zagrożenia potrafi odpowiedzieć w adekwatny sposób. W rozwiązaniu tej kwestii niemałą rolę odgrywa zaplecze techniczne i materiałowe Straży Granicznej, a także nowoczesne systemy IT.

 

Podstawą skuteczności Straży Granicznej będzie zawsze dobrze wyszkolony i zmotywowany człowiek. Jednak, aby spełnić pokładane w nim oczekiwania, potrzebuje właściwego sprzętu i wyposażenia. Realizując tę zasadę, SG od lat modernizuje i rozwija bazę logistyczną i wyposażenie, żeby nadążyć zarówno za postępem technicznym, jak i za potrzebami służby. Inwestycje te rozwijają się w pięciu zasadniczych obszarach:

- ochrona techniczna na zewnętrznej granicy Unii Europejskiej,

- systemy teleinformatyczne i sieci łączności,

- transportu i flota powietrzna,

- wyposażenie ochronne i osobiste funkcjonariuszy.

 

Systemy obserwacyjne

Rozpoznanie i obserwacja, prowadzone całodobowo bez względu na warunki atmosferyczne, porę dnia czy okres w roku, są kluczem do skutecznej ochrony zielonej granicy. Realizacji tego celu służą systemy optoelektroniczne zarówno stacjonarne, montowane na wieżach, jak i mobilne, instalowane na pojazdach. Wykorzystują one zarówno klasyczne kamery o wysokiej rozdzielczości, jak też specjalistyczne kamery termowizyjne i noktowizję. Dodatkowym wzmocnieniem są systemy ochrony perymetrycznej, pozwalające stale monitorować najbardziej zagrożone odcinki granicy.

 Pojazdy obserwacyjne, wyposażone w kamery klasyczne, termowizyjne i noktowizyjne, są znaczącym wsparciem funkcjonariuszy, ochraniających granicę zieloną

W bieżącym roku w ramach rozbudowy systemów ochrony technicznej na zewnętrznej granicy UE podpisane zostały umowy o łącznej wartości przekraczającej 41 mln PLN, które realizowane będą do końca 2021. Obejmują one rozbudowę systemów optoelektronicznych na wieżach obserwacyjnych w trzynastu lokalizacjach oraz stacjonarnych systemów perymetrycznej ochrony granicy o długości 33 km. Planowana jest także dostawa do końca 2020 siedmiu mobilnych zestawów perymetrycznych, z których każdy zapewnia ochronę granicy o długości jednego kilometra. Zestawy te będzie można stosować elastycznie, zależnie od pojawiających się zagrożeń.

Straż Graniczna na modernizację i rozbudowę systemów ochrony technicznej na zewnętrznej granicy UE przeznacza ponad 41 milionów złotych

Placówki SG zostaną także doposażone w 13 przewoźnych jednostek nadzoru. Taką nazwę noszą pojazdy obserwacyjne wyposażone w systemy optoelektroniczne do nadzoru granicy. Podobnie jak w przypadku wież obserwacyjnych, pojazdy wyposażone są w kamery pracujące w normalnym świetle, kamery termowizyjne, noktowizyjne i aparaturę umożliwiającą zapis nagranego materiału filmowego na twardym dysku. Dzięki automatycznemu zapisaniu w pliku daty, godziny i lokalizacji, zapisy te mogą stanowić materiał dowodowy przed sądem.

 

Systemy teleinformatyczne

Rozwój i modernizacja systemów teleinformatycznych odbywa się na bieżąco. Działania w obszarze IT realizowane są siłami własnymi SG poprzez wykorzystanie potencjału funkcjonariuszy i pracowników formacji. Od ponad 10 lat kluczowe systemy informatyczne formacji są tworzone przez specjalnie utworzony do tego celu zespół funkcjonariuszy Biura Łączności i Informatyki KGSG. Pozwala to na uniezależnienie się od podmiotów zewnętrznych wytwarzających oprogramowanie, a tym samym w znacznym stopniu obniżenie kosztów budowy systemów. Takie rozwiązanie daje także możliwość szybkiego i elastycznego przygotowywania i wdrażania zmian w systemach, np. w związku ze zmieniającymi się przepisami. Pozwala też na szybką reakcję w sytuacjach wyjątkowych, jak np. w przypadku COVID.

Funkcjonariusze SG wprowadzili szereg zmian w systemie odpraw granicznych i stworzyli moduł Ewidencja Sanitarna. Dzięki temu możliwa była elektroniczna rejestracja kart lokalizacyjnych podróżnych, weryfikacja ewentualnych naruszeń zasad kwarantanny, a przede wszystkim bieżące przekazywanie do Ministerstwa Zdrowia informacji o osobach kierowanych na obowiązkowa kwarantannę po przekroczeniu granicy.

Kontynuowane są m.in. program budowy Krajowego Rejestru Cudzoziemców, a także krajowych komponentów systemów informatycznych Unii Europejskiej Entry-Exit System i ETIAS. Entry-Exit to system rejestrujący wszystkie wjazdy i wyjazdy obywateli państw trzecich na obszar Unii Europejskiej, pozwalający skutecznie monitorować czas ich pobytu na terytorium Wspólnoty. System będzie wykorzystywał dane biometryczne, co skutecznie wyeliminuje próby omijania zakazu wjazdu na terytorium UE poprzez zmianę danych personalnych. ETIAS to unijny system informacji o podróży i zezwoleń na podróż, dedykowany cudzoziemcom z krajów trzecich, nieobjętych obowiązkiem wizowym. System ten pozwoli automatycznie zweryfikować cudzoziemca ubiegającego się o zgodę na przekroczenie granicy, i w przypadku braku zastrzeżeń wyda pozytywną decyzję w zaledwie kilka minut. W kontekście bezpieczeństwa granic zewnętrznych UE nie bez znaczenia jest fakt, że niebawem uruchomiony zostanie także krajowy komponent EUROSUR, umożliwiający obserwację w czasie rzeczywistym aktualnej sytuacji na wszystkich odcinkach granicy Unii Europejskiej. Pozwoli to elastycznie i z wyprzedzeniem reagować na zjawiska pojawiające się na granicach innych państw członkowskich Unii Europejskiej.

W dalszym ciągu SG będzie rozbudowywać system automatycznej odprawy granicznej, czyli bramki ABC. Bramki pozwalają obywatelom UE, EOG i CH posiadającym paszporty biometryczne na samodzielną odprawę graniczną. Aktualnie na warszawskim Lotnisku Chopina pracuje 20 takich bramek i 5 na lotnisku w Modlinie. Do końca grudnia 2020 uruchomionych zostanie kolejnych 10 bramek na lotnisku w Warszawie oraz po 8 na lotniskach w Krakowie-Balicach i Wrocławiu-Strachowicach.

W usprawnianiu ruchu granicznego ważną rolę odegra także utworzenie zintegrowanego systemu Straży Granicznej i Krajowej Administracji Skarbowej. Jest to Projekt Cyfrowa Granica, którego celem jest integracja systemów, pozwalająca na przesyłanie danych o odprawianych podróżnych z baz SG do baz danych KAS. Dzięki temu podróżny swoje dokumenty będzie okazywał podczas odprawy jedynie funkcjonariuszowi Straży Granicznej. Projekt ten powinien zostać zrealizowany do końca 2020.

Na bieżąco realizowane są projekty rozwoju i modernizacji systemów łączności wewnętrznej Straży Granicznej, zarówno jawnej, jak i utajnionej. Całość środków, przeznaczonych na modernizację i wymianę infrastruktury IT w Straży Granicznej przekracza kwotę 60 mln PLN.

 

Także transport

Skuteczność działania SG, której podstawą są rozpoznanie i łączność, zależy także od możliwości skutecznego przemieszczania się funkcjonariuszy i patrolowania zagrożonych rejonów Dlatego właśnie kontynuowana jest wymiana floty i inwestycje w nowoczesne samochody, motocykle, quady i inne środki transportu, z których korzystają funkcjonariusze. Dzięki procesowi wymiany średnia wieku floty samochodowej w SG spadła z 11 do 7 lat.

Śmigłowiec Robinson R-44 przeznaczony będzie głównie do realizacji zadań szkoleniowych, w tym do zapewnienia pilotom Straży Granicznej liczby godzin w powietrzu, wymaganej do utrzymania licencji

Do końca 2020 roku Straż Graniczna wzbogaci się o dwie legendarne marki pojazdów: 40 motocykli Honda i 50 samochodów terenowych Jeep Wrangler. Zastąpią one sprzęt obecnie używany na zielonej granicy. Wartość tych kontraktów przekracza 13 mln PLN. Jeszcze w tym roku podpisane mają zostać umowy na dostawę 10 samochodów patrolowych z napędem hybrydowym, które umożliwią skuteczne nadzorowanie obszarów mających szczególne walory przyrodnicze i na terenie parków narodowych. Każdy z tych pojazdów wart jest 100 tys. PLN. Auta mają trafić do służby przed końcem roku.

Konsekwentne rozwijana i modernizowana jest także flota powietrzna Straży Granicznej. Jak ważny jest dla formacji ten obszar działalności świadczy reaktywowanie z dniem 16 września 2019 Biura Lotnictwa jako samodzielnej komórki organizacyjnej w strukturze Komendy Głównej SG.

Wypakowany nowoczesnym sprzętem Airbus H-135 jest jednym z najdroższych śmigłowców w Europie. Jednak jest wart swojej ceny, a Straż Graniczna już sobie chwali jego możliwości

W 2019 roku Straż Graniczna wzbogaciła się o dwa śmigłowce: H-135 Airbus i Robinson R44. H-135, jeden z najdroższych, a jednocześnie najnowocześniejszych śmigłowców w Europie, wyposażony jest w system obserwacji lotniczej średniego zasięgu, reflektor szperacz oraz system zarządzania misją. R44 przystosowany został do wykonywania zadań szkoleniowych na potrzeby Lotnictwa Straży Granicznej. W pierwszej połowie br. przeprowadzono także modernizację śmigłowca W-3AM Anakonda, instalując na nim system obserwacji lotniczej średniego zasięgu współpracujący z reflektorem szperaczem oraz systemem zarządzania misją.

W tym roku planowany jest jeszcze odbiór dwóch samolotów L 410 UVP-E20 do ochrony granicy morskiej, wyposażonych w radar poszukiwawczy 360°, system obserwacji lotniczej dalekiego zasięgu, system automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych, poszukiwacz kierunkowy rozbitków, modem łączności satelitarnej oraz system zarządzania misją. Będą one wykorzystywane także w misjach Agencji FRONTEX. Na potrzeby naszej formacji powstaje również nowoczesna baza lotnicza na lotnisku Gdańsk-Rębiechowo składającej się z wielkopowierzchniowego hangaru, zaplecza magazynowo-technicznego oraz zaplecza administracyjno-socjalnego.

Do końca 2020 flotę Lotnictwa Straży Granicznej stanowić będzie 17 statków powietrznych: dwa samoloty L 410 UVP-E20, PZL-M28, M-20 Mewa, 2 ES-15 Stemme, 4 PZL-104MF Wilga 2000, śmigłowiec W-3AM Anakonda, Robinson R44, Airbus H135 i 4 PZL-Kania.

To jednak nie koniec planów modernizacji lotnictwa SG. Formacja zamierza wymienić 4 samoloty PZL-104MF Wilga 2000 i 4 śmigłowce PZL-Kania na nowoczesne statki powietrzne, spełniające współczesne potrzeby w ochronie granicy państwowej. Planowane jest także utworzenie nowoczesnej bazy na lotnisku w Mińsku Mazowieckim, składającej się z wielkopowierzchniowego hangaru, zaplecza magazynowo-technicznego i zaplecza administracyjno-socjalnego.

 

Już 30 lat

Inwestując w technologie IT, samochody i samoloty kierownictwo formacji pamięta też o funkcjonariuszach i konieczności zapewnienia im bezpieczeństwa i komfortu służby. Do końca grudnia 2020 do jednostek Straży Granicznej trafi sprzęt ochrony osobistej o wartości ponad 5 mln PLN. W skład dostawy wchodzi m.in. ok. 2 tys. hełmów kuloodpornych, prawie 1,5 tys. masek przeciwgazowych z filtropochłaniaczem i blisko 2 tys. kompletów odzieży ochronnej. Niezależnie od tego planowane jest podpisanie umowy na dostawę do końca 2020 umów na dostawę różnych elementów umundurowania, w tym blisko 1000 hełmów motocyklisty oraz 700 kompletów kamizelek operacyjno-taktycznych. Wartość tych kontraktów przekroczy 10 mln PLN.

 

W najbliższych latach Straż Graniczna planuje wymianę przestarzałych samolotów i śmigłowców na nowoczesne statki powietrzne. Obecnie flota lotnictwa SG składa się z blisko dwudziestu maszyn

W przyszłym roku Straż Graniczna obchodzić będzie 30 lat istnienia. Przez te lata formacja stawała przed wieloma wyzwaniami, wynikającymi ze zmieniającej się sytuacji geopolitycznej w Europie. 30-letniej historii towarzyszyły zmiany strukturalne, organizacyjne i formalno-prawne oraz inwestycje i modernizacja, nadążające za dynamicznymi zmianami w świecie technologii. Dotyczy to zarówno sprzętu do prowadzenia kontroli granicznej i ochrony granicy, nowoczesnych systemów łączności, jak również sprzętu serwerowego i systemów informatycznych. Biorąc pod uwagę obecne zagrożenia, w tym eskalację zagrożeń związanych z migracją, ogromna rola SG w systemie bezpieczeństwa państwa jest niepodważalna. Dlatego tak ważne jest rozwijanie potencjału formacji w zakresie szeroko pojętej ochrony granicy, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawnego jej przekraczania przez osoby do tego uprawnione.

Opracowanie: mjr SG Maciej PIETRASZCZYK


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.