Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
07 września 2021

Patrząc na sieciocentryczny krajobraz przyszłego pola walki i znając zdolności niezbędne do zwalczania nieprzyjacielskich zagrożeń, postęp w dziedzinie integracji uzbrojenia i czujników pozostaje priorytetem modernizacji przemysłu obronnego. Wykorzystując dekady sprawdzonych w boju danych, Lockheed Martin napędza nieustanny rozwój, ale też dostarcza najbardziej zaawansowane w świecie systemy radarowe i sensory dla klientów na całym świecie. Przedsiębiorstwo jest wieloletnim partnerem obydwu amerykańskich producentów śmigłowców uderzeniowych oferowanych Ministerstwu Obrony Narodowej w programie Kruk: Boeing AH-64E Apache i Bell AH-1Z Viper.

Lotnictwo US Army używa AH-64 Apache do misji zwiadowczych od 2010, kiedy ze służby zostały wycofane śmigłowce OH-58D Kiowa. Unikatowy zestaw czujników Apache, zaprojektowany przez Lockheed Martina i zaprezentowany podczas MSPO 2019 jako realna zdolność dla polskich przyszłych śmigłowców uderzeniowych, obejmuje optoelektroniczny/termowizyjny układ celowniczy-obserwacyjny dla strzelca/II pilota, znany jako Gen III Target Acquisition and Designation Sight (Gen III TADS), formalnie oznaczany jako M-TADS (Modernized Target Acquisition and Designation Sight) i oddzielny i niezależny optoelektroniczny/termowizyjny układ dla pilota, znany jako PNVS (Pilot Night Vision Sensor).

Do tej pory Lockheed Martin dostarczył ponad 1400 Gen III TADS/PNVS i części zamiennych dla US Army i 16 międzynarodowych klientów z 15 krajów / Zdjęcie: US Army – Erich Backes
Gen III TADS zawiera laserowy dalmierz i laserowy wskaźnik celów (Gen III Laser Range Finder Designator, Gen III LRFD), służący do wskazywania celów i koordynowania uderzeń z własnymi jednostkami lądowymi.
Apache wyposażony jest także w umieszczony nad głowicą wirnika nośnego radar kierowania ogniem Longbow, wyprodukowany wspólnie przez Longbow LLC – spółkę joint venture Lockheed Martina i Northrop Grummana, i interferometr częstotliwości radiowej (Gen II Radio Radar Frequency Interferometr, RFI), który wykrywa i identyfikuje nieprzyjacielskie zestawy obrony powietrznej.
US Army używa obecnie śmigłowców AH-64E Version 6 (V6), które mają zmodernizowane wyposażenie misji i czujniki. Podczas prób i oceny (FOTE II) śmigłowca Apache V6, zademonstrowano znacząco ulepszone zdolności wykrywania celów przez zestaw czujników obserwacji dziennej (Gen III Day Sensor Assembly, Gen III DSA) i radar Longbow.
– Gen III DSA powoduje, że czujniki Apache mają znacznie większy zasięg obserwacji niż nasze systemy uzbrojenia – powiedział st. chor. szt. Sven Anderson, instruktor-pilot ds. standaryzacji. – Możemy identyfikować cele, zanim jeszcze znajdziemy się w zasięgu otwarcia ognia, co pozwala nam lepiej wykorzystać precyzyjne środki rażenia dalekiego zasięgu innych nosicieli i zmniejszyć naszą sygnaturę.
Zapewniając zwiększoną świadomość sytuacyjną, zdolności Gen III DSA, jakie obejmuje modernizacja V6, umożliwiają załodze Apache zobrazowanie sytuacji taktycznej na wskaźnikach w kabinie, w kolorze lub w paśmie bliskiej podczerwieni w wysokiej rozdzielczości, a także pozwalają lotnikom szybciej i dokładniej zidentyfikować cele, poza zasięgiem rażenia nieprzyjacielskiego uzbrojenia, przy użyciu bardzo wąskiego pola widzenia i możliwości obejrzenia obrazu w obrazie z większej odległości.
Ulepszenia V6 radaru kierowania ogniem Longbow obejmują nowe tryby działania oraz zdolność do zwalczania celów morskich, śledzenie pojedynczego celu i obserwację pełnej sfery. Zasięg wykrywania celów lądowych, powietrznych i morskich został podwojony z 8 km do 16 km, przy jednoczesnym polepszeniu zdolności wykrywania bezzałogowych statków latających.
– Ulepszenia zestawu czujników zapewniają zwiększony zasięg i skuteczność – powiedział ppłk Kevin Easter, dowódca 1. batalionu 229. pułku lotnictwa US Army – Ulepszenia w nawigacji taktycznej batalionu, w połączeniu z systemem wspomagania decyzji poznawczych (Cognitive Decision Aiding System), będą lepiej wspomagać je w naprowadzaniu na cel i jego niszczeniu.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.