Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
07 września 2021

Żołnierze 17. Wielkopolskiej Brygadzie Zmechanizowanej testowali prototyp Lekkiego Opancerzowanego Transportera Rozpoznania (LOTR) na terenie OC Biała Góra niedaleko Krosna Odrzańskiego. 25 sierpnia wóz (o dopuszczalnej masie całkowitej) przeszedł próby pokonania przeszkody wodnej na Odrze, z wykorzystaniem infrastruktury szkoleniowej 5. Kresowego Batalionu Saperów oraz ich wsparcia w zakresie zabezpieczenia medycznego i technicznego przeprawy.

Projekt długo wyczekiwanego następcy BRDM-2 – pływającego, rozpoznawczego, opancerzonego pojazdu kołowego LOTR jest realizowany przez AMZ Kutno w ramach umowy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Prace rozpoczęto pod koniec 2013. Obecnie trwają badania kwalifikacyjne, państwowe, które zostały zrealizowane już w ok. 80%. Testy sprzętu mają zakończyć się jeszcze w tym roku, a zamknięcie projektu planowane jest na połowę 2022. Wówczas rozpocznie się cały proces związany z ewentualnym przygotowaniem i uzgadnianiem umowy oraz zakresu dostaw seryjnych wozów.

LOTR podczas prób pokonywania przeszkody wodnej / Zdjęcie: st. szer. Patryk Szymaniec
LOTR jest polską konstrukcją. Kadłub został od początku zaprojektowany i skonstruowany przez AMZ Kutno na bazie podwozia BÓBR-3 z zawieszeniem niezależnym. Napęd stanowi silnik wysokoprężny o normie emisji spalin EURO 3, zabudowany jako power-pack. Umożliwia to jego szybki demontaż czy też przeprowadzenie obsługi w trakcie działań operacyjnych.
Parametry LOTR, takie jak prędkość maksymalna na lądzie, mobilność, pokonywanie wzniesień, a także innych przeszkód terenowych (rowu, czy muru) zostały pozytywnie ocenione przez Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej. Obecnie trwają sprawdzenia wyposażenia specjalistycznego – zdalnie sterowanego moduł uzbrojenia i system masztowego.
LOTR ma być przystosowany do transportu 5 żołnierzy. Modułowa konstrukcja podwozia umożliwia zamontowanie dodatkowego opancerzenia i/lub polepszenie poziomu ochrony balistycznej zgodnie ze STANAG. Pojazd ma drzwi boczne dla każdego fotela znajdującego się przy burcie, a także 3 włazy ewakuacyjne, co umożliwia sprawną i bezpieczną ewakuację załogi LOTR zarówno podczas działań taktycznych, jak i ewakuacji technicznej.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.