Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
07 września 2021

MBDA to jedyne europejskie przedsiębiorstwo oferujące pełen zestaw broni dla wielozadaniowych samolotów bojowych F-35, pozyskanych przez Siły Powietrzne RP w programie Harpia – uzbrojenia odpowiedniego dla samolotów 5. generacji, w pełni przystosowanego do działań sieciocentrycznych, mającego cechy obniżonej obserwowalności, zaawansowane czujniki i łącza informacyjne.

F-35 uzbrojony w kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze Meteor i ASRAAM

Do maksymalnego wykorzystania potencjału tego samolotu w misjach powietrze-powietrze i powietrze-powierzchnia, obecnie i w przyszłości, potrzebne są zaawansowane technologicznie kierowane pociski rakietowe, odpowiadające charakterystykom taktyczno-technicznym F-35. MBDA oferuje użytkownikom tych samolotów najlepszy na świecie oręż nowej generacji: pociski ASRAAM, Meteor i SPEAR.
Meteor, dzięki łączu informacyjnemu, jest uzbrojeniem sieciocentrycznym, pozwalającym pilotowi F-35 w pełni wykorzystać przewagę wynikającą z posiadanej świadomości sytuacyjnej. Zastosowanie do napędu pocisku silnika strumieniowego o regulowanym ciągu i wyposażenie go w radiolokacyjną głowicę samonaprowadzającą pozwala na uzyskanie niezrównanej prędkości i manewrowości w locie do celu oraz większego zasięgu i kilkukrotnie większej strefy rażenia w porównaniu z jakimkolwiek innym istniejącym lub przyszłym pociskiem powietrze-powietrze do zwalczania celów poza zasięgiem wzroku (BVR).
Pociski stanowią już uzbrojenie samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon, Gripen i Rafale. Obecnie jest realizowany kontrakt na integrację Meteora z F-35 używanymi przez siły zbrojne W. Brytanii i Włoch. Próbne strzelania Meteora przenoszonego przez F-35 odbędą się w USA, a integracja zostanie zakończona w ramach projektu F-35 Block 4.
Nowe technologie zostały zastosowane w pocisku ASRAAM po podpisaniu kontraktu z Wielką Brytanią w 2015. Błyskawiczny czas reakcji oraz największa prędkość i zwrotność sprawiają, że pocisk ASRAAM jest niezrównany w scenariuszach walki w zasięgu wzroku (WVR), zapewniając dominację w powietrzu i najwyższe wśród pocisków tej klasy prawdopodobieństwo trafienia przeciwnika. ASRAAM pozwala atakować cele powietrzne w całej sferze (360º), w tym znajdujące się za samolotem-nosicielem, w trybie namierzania po odpaleniu. Walorem ASRAAM jest duży stopień unifikacji z pociskiem CAMM, co może być korzystne dla polskiego przemysłu zbrojeniowego.
ASRAAM został zintegrowany z F-35 w 2019 i jest już używany operacyjnie. Próby w locie i strzelania odbyły się w USA w bazach Patuxent River i Edwards. Zostały zakończone w 2017. Przed trwającą właśnie na Dalekim Wschodzie pierwszą misją brytyjskiego lotniskowca HMS Queen Elizabeth w br. przeprowadzono serię kolejnych strzelań ASRAAM przenoszonych przez F-35 operujące z jego pokładu. ASRAAM stanowił też uzbrojenie brytyjskich F-35 biorących udział w operacjach bojowych na Bliskim Wschodzie.
Rodzina pocisków SPEAR została opracowana w Wielkiej Brytanii jako podstawowe uzbrojenie powietrze-powierzchnia dla F-35, aby zapewnić mu maksymalną elastyczność i skuteczność w zwalczaniu celów zarówno statycznych, jak i szybko poruszających się. Pocisk, napędzany silnikiem turboodrzutowym, może być odpalony z większego dystansu od celu, spoza zasięgu nieprzyjacielskich systemów obrony powietrznej, co zapewnia przewagę nad typowymi bombami szybującymi i kierowanymi. Podczas lotu SPEAR używa wskazań systemu nawigacji INS/GPS i ma głowicę samonaprowadzającą, korzystającą z zaawansowanych trybów wyboru celu, która umożliwia jego namierzenie nawet w najbardziej skomplikowanych scenariuszach operacyjnych, w dzień i w nocy i we wszystkich warunkach pogodowych. SPEAR mieści się w wewnętrznych komorach uzbrojenia F-35 (łącznie samolot przenosi ich 8, po 4 w każdej).

W wewnętrznych komorach uzbrojenia F-35 można przenieść łącznie 8 pocisków powietrze-powierzchnia SPEAR / Zdjęcia: MBDA
Rozbudowując rodzinę pocisków SPEAR, MBDA opracowuje również wariant SPEAR-EW, unikatową broń walki elektronicznej dla F-35 i innych statków powietrznych. SPEAR-EW może być przenoszony w połączeniu z klasycznymi pociskami SPEAR i wykonywać zadania walki elektronicznej, ataku elektronicznego oraz środka wsparcia elektronicznego. SPEAR-EW dezorientuje i obezwładnia elektronicznie obronę powietrzną przeciwnika, zarówno systemy naziemne, jak i powietrzne, w celu zapewnienia maksymalnej skuteczności misji i zwiększonej przeżywalności zarówno jego nosicieli, jak i amunicji lotniczej.
Obecnie jest realizowany kontrakt na pełną integrację SPEAR z F-35. Pierwsze odpalenie miało miejsce w 2016, a decyzja o produkcji seryjnej została podjęta w br. Końcowe próby kwalifikacyjne rozpoczną się w 2022. Następnie zostaną zrealizowane strzelania SPEAR z F-35 w USA, a integracja uzbrojenia zostanie zakończona w ramach projektu F-35 Block 4.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.