Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
09 września 2021

Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych i spółka Dobrowolski to współtwórcy autonomicznego systemu Bizon służącego do pomiarów nośności naturalnych nawierzchni lotniskowych w sposób ciągły, do monitorowania nawierzchni lotniskowej i elementów funkcjonalnych lotniska. Głównym elementem systemu jest 3-tonowy pojazd o trakcji gąsienicowej napędzany trzema silnikami elektrycznymi o mocy 10 kW, wyposażony w akumulator o pojemności 400 Ah, który umożliwia ciągłą 8-godzinną pracę. Pojazd wyposażony jest w opatentowany system pomiaru nośności nawierzchni lotniskowej składający się z trzech kół umieszczonych w centralnej części pojazdu, które symulują nacisk wytwarzany przez statek powietrzny na nawierzchnię gruntową. Bizon wytwarza nacisk jednostkowy odpowiadający wartościom pochodzącym z podwozi statków powietrznych będących w wyposażeniu Sił Zbrojnych RP. Drugim komponentem systemu Bizon jest bsl klasy mikro Bzyg w układzie czterowirnikowca, wyposażony w dwusensorową głowicę optoelektroniczną.

Bzyg umożliwia rozszerzenie zakresu funkcjonalności systemu o poszukiwania przedmiotów potencjalnie niebezpiecznych, które mogą prowadzić do uszkodzenia statku powietrznego (foreign object damage – FOD), oraz do patrolowa infrastruktury lotniska. Zgodnie z informacjami uzyskanymi w ITWL, Bzyg może zostać wyposażony w emiter dźwięku służący do odstraszania ptaków na terenie lotniska. Moduł wykrywania przeszkód, stanowiący autorskie rozwiązanie Instytutu, składa się z czujników ultradźwiękowych, kamer światła widzialnego, LIDAR-u i sensorów radarowych.

Bizon może służyć komponentom Sił Powietrznych oraz Wojsk Specjalnych korzystających z lotnisk lub lądowisk polowych, nieutwardzonych lub o nieznanej nawierzchni.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.