Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
07 września 2022

Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych wystawia podczas tegorocznego MSPO polski system uzbrojenia kierowanego Lancet, przeznaczony dla nowych i modernizowanych śmigłowców.

 Jednym ze śmigłowców, które mogą być wyposażone w system uzbrojenia kierowanego Lancet jest W-3 Sokół / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Moduł integracji z wyposażeniem pokładowym każdorazowo dopasowywany jest do wiropłata, z którym następuje integracja i uzgadniany z zamawiającym. Pełny zestaw obejmuje opracowany w Polsce i wdrożony w SZ RP system zarządzania misją, złożony z: komputera misji, przetwornika istniejących sygnałów pokładowych, pokładowych sieci (szyn) wymiany danych, monitorów wielofunkcyjnych (MFD) z opcjonalnym monitorem dowódcy desantu, monitorów dotykowych (TSD), elementów sterowania wg filozofii HOCAS i pulpitów sterowania typu UFCP.

System wykorzystuje dane z planu misji przygotowanego na polskim stanowisku naziemnym planowania misji oraz umożliwia zaplanowanie misji na pokładzie śmigłowca (na ziemi lub w locie). Zarejestrowane dane mogą być wykorzystane do analizy po locie.

W przypadku modyfikacji lub modernizacji śmigłowców system może współpracować z dotychczas istniejącymi na pokładzie elementami wyposażenia, w tym autopilotem. Organizacja zobrazowania i zarządzania systemu Lancet każdorazowo dostosowywana jest do platformy bazowej i zależna od uzgodnień z zamawiającym.

W przypadku kompleksowego rozwiązania z ITWL załoga uzyskuje zobrazowanie informacji pilotażowo-nawigacyjnych (MFD / HUD / HMD / HMCS / TSD) z trasami lotu (MFD / TSD); o locie i sytuacji taktycznej na tle mapy cyfrowej lub bez niej (MFD); o przekroju/ukształtowaniu terenu i ostrzeżenie o zagrożeniu zderzeniem z ziemią (MFD / TSD); o zagrożeniach i zasobach środków przeciwdziałania (MFD / TSD); o zaplanowanych i wykrytych obiektach/celach wraz z ich zdjęciami (MFD / TSD); ze środków bezzałogowych (MFD); o zasobach i stanie środków bojowych na pokładzie i wykorzystywanych bojowych bsl (MFD / TSD); ścieżek lądowania wg ILS oraz ścieżek wirtualnych generowanych na pokładzie do lądowania w terenie przygodnym (MFD); dostęp do informacji o stanie śmigłowca i napędu (MFD / TSD / HUD / HMD / HMCS); możliwość modyfikowania/planowania misji podczas lotu (MFD / TSD). Sterowanie systemami jest realizowane według zasad HOCAS.

Cywilne i starsze systemy nawigacji są zbyt mało precyzyjne jako źródła danych dla współczesnych wymagań użycia uzbrojenia. Dlatego dla potrzeb systemu Lancet opracowano precyzyjny moduł nawigacji uzupełniający źródła pokładowe. W skład kompletnego systemu wchodzą elementy nawigacji autonomicznej (EGI, ADC, RA), radionawigacji naziemnej i satelitarnej oraz wspomagania lądowania (w tym prezentacji wirtualnej ścieżki lądowania w dowolnym punkcie w terenie), a także generatory mapy cyfrowej i ukształtowania terenu z ostrzeganiem o zderzeniu z ziemią.

Zintegrowane systemy VOR / TACAN / MRK / DME / ILS / RA / ADF mogą być systemami stosowanymi w śmigłowcu (starsze wyposażenie ITWL integruje standaryzując je cyfrowo) lub nowymi, uzgodnionymi z zamawiającym. ITWL opracował generatory mapy i realizuje zobrazowanie i zarządzanie danymi geograficznymi. Ostateczny kształt modułu zależy od platformy bazowej i uzgodnień z zamawiającym.

System Lancet tworzy zintegrowany, cyfrowy system wykrywania i zwalczania celów.

W skład kompletu wykrywania i zwalczania celów wchodzą następujące elementy: głowica optoelektroniczna (EOP); bezzałogowe statki latające – rozpoznawcze i uderzeniowe (własne – pokładowe i przejmowane z zewnątrz); zarządzania uzbrojeniem wymiennym/podwieszeniami (SMS); zarządzania uzbrojeniem niewymiennym (MDUS) dla stanowiska ruchomego lub nieruchomego; celowania i zobrazowania danych celowniczych.

Lancet kontroluje i integruje w jeden system uzbrojenia różne środki bojowe, zarówno używane przez śmigłowiec przed modyfikacją, jak i nowe, np. zgodne ze standardami NATO. ITWL zaprojektował, wykonał i zintegrował krytyczne elementy sprzętowe i programowe systemu Lancet. Dzięki otwartej architekturze i kontroli nad systemem Lancet możliwa jest integracja systemów wykrywania i typów uzbrojenia wskazanych przez zamawiającego.

W przypadku statków powietrznych nieposiadających odpowiedniego zestawu środków łączności (np. cywilnych) ITWL oferuje uzupełnienie systemu Lancet o moduł łączności w paśmie 1,6÷400 MHz (opcja do 2 GHz), standardów: ICAO/ATC (w tym odstęp 8,33 kHz); lotnictwa NATO VHF/UHF (COMSEC/TRANSEC, w tym HQ/HQII, SATURN) z możliwością zastosowania zewnętrznych szyfratorów; bezpieczną taktyczną VHF (COMSEC/TRANSEC, w tym standardów PR4G / SINCGARS); bezpieczną krótkofalową (COMSEC/TRANSEC/ALE/3G, w tym standardu SINCGARS). Elementem integrującym jest serwer komunikacyjny pełniący również funkcję interkomu (ICS).

W przypadku statków powietrznych nieposiadających odpowiedniego zestawu samoobrony (np. cywilnych) ITWL oferuje uzupełnienie systemu Lancet o system ochrony i obrony własnej (samoobrony). Elementami zestawu podstawowego są: system identyfikacji (IFF) – wymaganego standardu; cyfrowe wyrzutniki wabików (flar i dipoli), w wariantach uzgodnionych z zamawiającym (posiadane starsze modyfikowane – ucyfrowione (rozwiązanie wdrożone w SZ RP); uzupełnienie systemów wschodnich o kasety na naboje standardu NATO bez wymogu zmian konstrukcyjnych; nowe, uzgodnione z zamawiającym); moduł planowania przeciwdziałania w ramach stanowiska planowania misji.

Zestaw podstawowy może zostać rozszerzony o ostrzeganie o odpaleniu/zbliżaniu pocisku rakietowego (MWS); ostrzeganie o opromienieniu radarem (RWR); ostrzeganie o opromienieniu laserowym (LWR); aktywny system przeciwdziałania w podczerwieni (IRCM, opcjonalnie DIRCM). Z modułami systemu Lancet może być połączony inny system WRE wskazany przez zamawiającego.

Lancet zapewnia: dostosowanie śmigłowców do całodobowej realizacji zadań ogniowych na współczesnym polu walki; realizację zadań całodobowego zwalczania celów pancernych; realizację zadań zwalczania celów powietrznych, w tym bsl; całodobową zdolność wykrywania, śledzenia i identyfikacji celów; precyzyjną nawigację i wysoką świadomość sytuacyjną; zautomatyzowany proces zarządzania podwieszeniami i celowania; precyzyjne wykorzystanie zróżnicowanego uzbrojenia wschodniego i zachodniego; diagnozowanie sprawności wybranych systemów pokładowych i zautomatyzowany proces przygotowania zadania.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.