Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
05 września 2023

Systemy bezzałogowe dla wojska to jedna z dziedzin błyskawicznie się rozwijających, ale również ta, przed którą jeszcze wiele do zrobienia. Wykorzystanie bbsl – obserwowane na przykładzie wojny rosyjsko-ukraińskiej – również niesie za sobą wiele możliwości i potencjał rozwojowy. Podczas XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO w Kielcach Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa prezentuje system bezzałogowy HAASTA, rozwijany we współpracy z Eurotechem, również znaną z rozwoju systemów bezzałogowych, w tym celów powietrznych VERMIN.

HAASTA, którą możemy oglądać na Salonie, to wersja bojowa systemu, bazująca na doświadczeniach z konfliktów zbrojnych ostatnich kilku lat. W czasie kieleckiego salonu bsp będzie walczył o Defendera. Z hybrydowym napędem spalinowo-elektrycznym ma długość 2,9 m, wysokość – 0,95 m, a rozpiętość skrzydeł 3,9 m. Może poruszać się na pułapie 7000 m, długotrwałość lotu wynosi 10 godz., zaś rozwijana prędkość to 120-280 km/h. Może przenosić głowicę o wagomiarze 35 kg. Wyposażony został w autonomiczny system sterowania i nawigacji odporny na systemy WRE. Różne są promienie operowania: 30 km (sterowanie radiowe), 80 km (w układzie Mesch), 170 km (LoS link z antenami kierunkowymi) i limitowany ilością paliwa (modem satelitarny).


Twórcy zapewniają, że bsl może operować niezależnie od infrastruktury lotniskowej, w tym startować z wyrzutni pneumatycznej, lądować na płozie lub spadochronie szybującym. Ponadto – zależnie od wersji – może zrzucać ładunki o masie od 20 do 30 kg. Ma być trudny do zniszczenia z uwagi na małe gabaryty, małą powierzchnię własną odbicia radarowego (RCS), niską sygnaturę IR (obudowany napęd i wysoką sprawność silnika tłokowego). Sterowany jest z Naziemnej Stacji Kontroli zabudowanej na samochodzie i w warunkach polowych może być szybko dostosowany do różnego rodzaju misji.
W zależności od wersji bsl może być wykorzystywany przez wojsko, organy zajmujące się zapewnieniem bezpieczeństwa, ale też podmioty cywilnej. W szczególności nadaje się do obserwacji (w tym patrolowania obszarów przygranicznych lub innej infrastruktury o znacznej długości), przewozu ładunków, fotogrametrii (mapowania terenu), dalekiego rozpoznania, dywersji lub zwalczania innych dronów. System skonstruowano z myślą o przenikaniu przez obronę przeciwlotniczą, działania na tyłach ugrupowania przeciwnika i wykonywania zadań rozpoznawczych lub powietrzno-dywersyjnych. System może być również użyty do mylenia środków obrony przeciwlotniczej, w tym działając w roju.
HAASTA jest też demonstratorem technologii dla nowoczesnych rozwiązań projektowanych przez Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, które również będzie można zobaczyć na stoisku Instytutu. Są to m.in.: zoptymalizowane akustycznie systemy nawigacji pozasatelitarnej, obudowy termoplastyczne odbijające promieniowanie elektromagnetyczne czy systemy sterowania oparte na sztucznej inteligencji.
Na stoisku Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa nr D-57 w hali D w dniach 5-8 września 2023 podczas XXXI MSPO w Kielcach można zobaczyć innowacyjny elektryczny inicjator procesu detonacji NPI, których charakteryzuje się brakiem ładunku inicjującego materiał wybuchowy. Mechanizm działania NPI pozwolił na wyeliminowanie z łańcucha ogniowego szkodliwych dla człowieka i środowiska związków, tj. azydku ołowiu i trinitrorezorcynian ołowiu. Zapalnik oferowany jest służbom ratowniczym oraz wojsku. Opracowany został we współpracy z Wojskowym Instytutem Techniki Uzbrojenia.
Wśród innego wystawianego sprzętu jest m.in. kompozytowy wirnik nośny do bezzałogowców typu VTOL, system wykrywania obiektów w czasie rzeczywistym (RTSENSE), koncepcja przyspieszacza rakietowego do bezzałogowych statków latających, demonstrator technologii łopat wirnika głównego śmigłowca, seria radiowysokościomierzy, automatyczny system stabilizacji lotu oraz paliwomierz.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.