Boeing oferuje Polsce samolot wielozadaniowy F‑15EX Eagle II – możliwy do pozyskania w procesie Foreign Military Sales obsługiwanym przez Departament Obrony USA. – Zainteresowanie Polski myśliwcem F-15EX potwierdza jej zaangażowanie w zwiększenie gotowości i skuteczności swoich sił zbrojnych – powiedział Tim Flood, dyrektor Boeinga odpowiedzialny za rozwój biznesu w Europie i obu Amerykach.
– F-15EX to najbardziej zaawansowany myśliwiec na świecie, o niezrównanych zdolnościach, skuteczności i przeżywalności, który doskonale odpowiada potrzebom Polski w zakresie wzmacniania bezpieczeństwa – powiedział Rob Blend’r Novotny, dyrektor ds. rozwoju biznesu w programie F-15. – Dzięki interoperacyjności z siłami USA i NATO, potencjałowi modernizacyjnemu oraz trwałości użytkowej struktury płatowca wynoszącej ponad 20 000 godzin lotu, Polska może oczekiwać, że F-15EX pozwoli odnosić zwycięstwa w obecnych i przyszłych scenariuszach zagrożeń.
Zdaniem Novotnego w obecnej sytuacji geopolitycznej zainteresowanie F-15EX w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jest duże. Nie sprecyzował jednak, jakie kraje mogłyby być potencjalnymi nabywcami samolotu Eagle II.
Informacja ta, to pierwszy krok w potencjalnym pozyskaniu F-15EX dla Sił Powietrznych RP. Jak powiedział Novotny, obecnie nie są prowadzone żadne negocjacje, ani rozmowy dotyczące kontraktu, są tylko wstępne dyskusje z Siłami Powietrznymi. Rząd w Warszawie zamierza pozyskać 2-3 eskadry F-15EX (32-48 samolotów) w celu wzmocnienia zdolności w zakresie dominacji w powietrzu i dywersyfikacji zasobów. Według Inspektora Sił Powietrznych gen. dyw. Ireneusza Nowaka, Siły Powietrzne powinny dysponować 160 samolotami bojowymi, co odpowiada 10 eskadrom lotnictwa taktycznego.
Pytany o potencjalną konfigurację F-15EX oferowanego Polsce, Tim Novotny powiedział, że istnieje pole do polonizacji, na przykład w zakresie systemów walki elektronicznej, radiostacji lub innych urządzeń, ale czasami pojawiają się pewne dodatkowe koszty prac inżynierskich (dostosowania do wymogów klienta).
Produkcja F-15EX jest w toku, a dwa pierwsze samoloty zostały już dostarczone US Air Force. Indonezja niedawno stała się ósmym krajem, który wybrał F-15, i po finalizacji zakupu stanie się pierwszym zagranicznym klientem, który otrzyma najnowszy wariant EX.
Według informacji podanych przez Boeinga w maju br., obecnie tempo produkcji F-15 w zakładach w St. Louis wynosi 12 F-15EX rocznie i będzie wzrastało do 24 samolotów rocznie. Nadal jednak istnieje możliwość zwiększenia tempa produkcji samolotów do 36 sztuk rocznie, jeśli uda się pozyskać klientów eksportowych. Czas od podpisania umowy do dostawy pierwszego samolotu wynosi 36 miesięcy.
Warto jednak przypomnieć, że Boeing ma od lat poważne problemy z jakością i ilością produkcji. Dotyczą one szczególnie cywilnego modelu 737 MAX