AMZ Kutno kieleckie targi może spędzić w bardzo dobrych humorach. Stało się to za sprawą dwóch znaczących wydarzeń. Pierwszym było podpisanie, 14 sierpnia br., w koszarach 1. Warszawskiej Brygady Pancernej z Wesołej, umowy wykonawczej nr 1 na dostawy Lekkich Opancerzonych Transporterów Rozpoznawczych Kleszcz. Była to pierwsza z serii umów, jakie mają być zawarte, aby wypełnić warunki umowy ramowej na dostawę 286 LOTR Bóbr-3. Jest to realizacja programu o kryptonimie Kleszcz, jaki Agencja Uzbrojenia podpisała z AMZ-Kutno. Kontrakty szczegółowe mają być podpisywane w latach 2025-2035.
Nad opracowaniem pojazdów pracowali przedstawiciele AMZ Kutno wraz z instytutami wojskowymi. Dzięki ich staraniom w pododdziałach rozpoznawczych Wojska Polskiego służyć będzie następca samochodów opancerzonych BRDM-2 i ich zmodernizowanych wersji.
W tym roku spółka prezentuje dwa swoje sztandarowe produkty – pojazd opancerzony Tur VI i transporter opancerzony Bóbr-3, tym razem w nieco innym wydaniu. Drugi z tych pojazdów był już kiedyś promowany, jako kołowy niszczyciel czołgów. W 2019 na MSPO pokazano pojazd ze zdwojoną wyrzutnią ppk, a AMZ Kutno deklarowało, że możliwe będzie zintegrowanie platformy z wyrzutnią ppk dowolnego typu.
Tym razem Bóbr-3 otrzymał nieco inny efektor. Niemal przed samymi targami zdecydowano się na montaż na stropie pojazdu zsmu dostarczonego przez norweskiego Kongsberga. Ten typ uzbrojenia ma wyraźnie wymiar przeciwlotniczy: armata automatyczna kal. 30 mm, km kal. 7,62 mm oraz zdwojona wyrzutnia przeciwlotniczych Piorunów.
Bóbr-3 napędzany jest 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o poj. 7200 cm3 i mocy 240 kW, sparowanym z automatyczną skrzynią biegów. Pojazd ma 6,9 m długości, 2,5 m szerokości i 2,38 m wysokości. Prześwit wynosi 400 mm. W zależności od stopnia opancerzenia, jego ciężar waha się od 12 do 14 t. Prędkość maksymalna osiągana po drogach utwardzanych to 90 km/h, zaś prędkość podczas pływania wynosi 7 km/h. W wersji bazowej Bóbr-3 ma ochronę balistyczną na poziomie 2 i 3, według STANAG 4569, oraz przeciwminową na poziomie 2A. Istnieje też możliwość dopancerzenia pojazdu do poziomu 3.
W wersji LOTR pojazd wyposażony jest w radar rozpoznania pola walki i głowicę optoelektroniczną. Jest on uzbrojony w zsmu z WKM-B kal. 12,7 mm i UKM kal. 7,62 mm. Dodatkowym wyposażeniem pojazdu są układy filtrowentylacji, klimatyzacji oraz detekcji i ochrony przed bronią masowego rażenia. Bóbr-3 ma też system ochrony przed opromieniowaniem wiązką lasera SOL-2 produkcji KenBIT-u sprzężony z wyrzutnią granatów dymnych.
Na stanowisku zewnętrznym prezentowany jest też Lekki Transporter Opancerzony Tur VI. 8 takich pojazdów dostarczono polskiej policji. Dwa Tury z platformami szturmowymi są wykorzystywane przez funkcjonariuszy Biura Operacji Antyterrorystycznych z Warszawy. 30 sierpnia 2024 Komenda Główna Policji poinformowała, że AMZ Kutno dostarczy jeszcze dwa takie nieoznakowane pojazdy.