3. Okręgowe Warsztaty Techniczne z Nowego Dworu Gdańskiego kontynuują prace nad pancerzem dla wojskowego Stara 944. Prezentowany podczas MSPO 2009 egzemplarz został wyposażony w kolejne rozwiązania, między innymi deflektor rozpraszający wybuch pod kabiną kierowcy.
Jak ocenia konstruktor pojazdu, kpt. Piotr Lasek, osłony powinny wytrzymać wybuch minimum 1 kg TNT zarówno pod kołem, jak też bezpośrednio pod kabiną. 13 egzemplarzy Stara 944 OP poprzedniej wersji służy w Afganistanie, trzy kolejne w Czadzie. Rozwojowy model zgłoszony został w konkursie Defendera.
Opancerzenie na pojazd logistyczny średniej ładowności powstało z uwagi na operację w Afganistanie w ramach ISAF. Opancerzenie zapewnia osłonę załogi na poziomie pierwszym według Stanagu 4569. I tak zabezpieczone są wozy w Afganistanie i Czadzie. Dodatkowe opancerzenie wozu pokazywanego w Kielcach zawiera osłony w nadkolach i element rozpraszający energię wybuchu chroniącą załogę ciężarówki pod silnikiem.
Opracowane opancerzenia ma cechy modułowości i może być zakładane w warunkach polowych, jako część taktyki w działaniach pododdziałów wsparcia. Opancerzenie waży około 900 kg i składa się z wielowarstwowej osłony balistycznej na którą składają się warstwy blachy pancernej oraz maty z włókien aramidowych. Maty umieszczone są na wszystkich elementach chronionych przez blachy pancerne a dodatkowo leżą na podłodze kabiny kierowcy. Wóz został wzmocniony konstrukcyjnie, głównie w części podwozia, amortyzacji, układu skrętnego. Ma również wkładki do jazdy z przestrzelinami oraz specjalnie zaprojektowane, nowe obręcze kół.
Wóz zaopatrzony jest w specjalne fotele, dodatkowo chroniące balistycznie pasażera i kierowcę, obręcze i wzmocnienia do awaryjnego wyrywania drzwi po zacięciu, specjalnie zaprojektowane klamki i wzmocnione zawiasy. Został zaopatrzony we właz górny z dwudrzwiowymi wyprofilowanymi skrzydłami, dzięki którym może służyć do prowadzenia ognia, gdyż chroni przód i plecy strzelającego. W obu drzwiach bocznych oraz w przedniej ścianie kabiny na wysokości pasażera znajdują się otwory strzelnicze do samoobrony. Kuloodporny jest także zbiornik paliwa na 150 l oleju napędowego. Pasażer ma do dyspozycji szperacz, a do łączności przewidziano radiostację RCC 9500, pod którą są specjalne chwyty mocujące.
Silnik i skrzynia biegów są takie same jak w pojeździe seryjnym, ale wzmocniony most to konstrukcja podobna jak w większym pojeździe - 1444. O ile gwarantowana nośność newralgicznej przedniej osi to 5 ton, podobne podwozie we wspomnianym wozie ma już nośność gwarantowaną rzędu 7,5 tony. Można przypuszczać, że i w wypadku wzmocnionego Stara 944 OP i takie parametry są do uzyskania. Z uwagi na dodatkową wagę opancerzenia spadła nośność ładunkowa ciężarówki. W jeździe szosowej wynosi ona 4,5 tony, w warunkach terenowych 2,5 tony, przy czym ładunek należy rozmieszczać w tylnej części skrzyni.