Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
02 września 2009

3. Okręgowe Warsztaty Techniczne z Nowego Dworu Gdańskiego kontynuują prace nad pancerzem dla wojskowego Stara 944. Prezentowany podczas MSPO 2009 egzemplarz został wyposażony w kolejne rozwiązania, między innymi deflektor rozpraszający wybuch pod kabiną kierowcy.

Deflektor rozpraszający siłę wybuchu miny pod kabiną Stara 944OP na silniku ciężarówki. To dodatkowy element wyposażenia pojazdu w porównaniu z już użytkowanymi w Afganistanie i Czadzie 14 ciężarówkami w wersji kuloodpornej / Zdjęcia: Janusz Walczak

Jak ocenia konstruktor pojazdu, kpt. Piotr Lasek, osłony powinny wytrzymać wybuch minimum 1 kg TNT zarówno pod kołem, jak też bezpośrednio pod kabiną. 13 egzemplarzy Stara 944 OP poprzedniej wersji służy w Afganistanie, trzy kolejne w Czadzie. Rozwojowy model zgłoszony został w konkursie Defendera.

Jedno ze skrzydeł górnego włazu ewakuacyjnego w Starze 944OP służącego także jako stanowisko strzeleckie do samoobrony. Zaproponowany kształt włazu zapewnia większą stabilność przy strzelaniu i lepszą osłonę strzelca

Opancerzenie na pojazd logistyczny średniej ładowności powstało z uwagi na operację w Afganistanie w ramach ISAF. Opancerzenie zapewnia osłonę załogi na poziomie pierwszym według Stanagu 4569. I tak zabezpieczone są wozy w Afganistanie i Czadzie. Dodatkowe opancerzenie wozu pokazywanego w Kielcach zawiera osłony w nadkolach i element rozpraszający energię wybuchu chroniącą załogę ciężarówki pod silnikiem.

Opracowane opancerzenia ma cechy modułowości i może być zakładane w warunkach polowych, jako część taktyki w działaniach pododdziałów wsparcia. Opancerzenie waży około 900 kg i składa się z wielowarstwowej osłony balistycznej na którą składają się warstwy blachy pancernej oraz maty z włókien aramidowych. Maty umieszczone są na wszystkich elementach chronionych przez blachy pancerne a dodatkowo leżą na podłodze kabiny kierowcy. Wóz został wzmocniony konstrukcyjnie, głównie w części podwozia, amortyzacji, układu skrętnego. Ma również wkładki do jazdy z przestrzelinami oraz specjalnie zaprojektowane, nowe obręcze kół.

Twórca opancerzonej wersji Stara 944, kpt. Piotr Lasek z 3. Okręgowych Warsztatów Technicznych, na miejscu pasażera - dysponenta wozu. Zwraca uwagę kształt kubełkowego fotela z elementami chroniącymi głowę i tułów oraz otwory strzelnicze w drzwiach i przedniej ścianie kabiny. Pancerna szyba jest niesymetrycznie wykrojona i przesunięta w stronę kierowcy dla lepszej widzialności i ze względu na otwór strzelniczy umieszczony w kierunku jazdy

Wóz zaopatrzony jest w specjalne fotele, dodatkowo chroniące balistycznie pasażera i kierowcę, obręcze i wzmocnienia do awaryjnego wyrywania drzwi po zacięciu, specjalnie zaprojektowane klamki i wzmocnione zawiasy. Został zaopatrzony we właz górny z dwudrzwiowymi wyprofilowanymi skrzydłami, dzięki którym może służyć do prowadzenia ognia, gdyż chroni przód i plecy strzelającego. W obu drzwiach bocznych oraz w przedniej ścianie kabiny na wysokości pasażera znajdują się otwory strzelnicze do samoobrony. Kuloodporny jest także zbiornik paliwa na 150 l oleju napędowego. Pasażer ma do dyspozycji szperacz, a do łączności przewidziano radiostację RCC 9500, pod którą są specjalne chwyty mocujące.

Silnik i skrzynia biegów są takie same jak w pojeździe seryjnym, ale wzmocniony most to konstrukcja podobna jak w większym pojeździe - 1444. O ile gwarantowana nośność newralgicznej przedniej osi to 5 ton, podobne podwozie we wspomnianym wozie ma już nośność gwarantowaną rzędu 7,5 tony. Można przypuszczać, że i w wypadku wzmocnionego Stara 944 OP i takie parametry są do uzyskania. Z uwagi na dodatkową wagę opancerzenia spadła nośność ładunkowa ciężarówki. W jeździe szosowej wynosi ona 4,5 tony, w warunkach terenowych 2,5 tony, przy czym ładunek należy rozmieszczać w tylnej części skrzyni.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.