Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
02 września 2009

Avio Polska podpisała umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości na dofinansowanie budowy linii do produkcji modułu najbardziej nowoczesnego na świecie silnika lotniczego GEnx-2B do samolotu Jumbo Jet. Wartość projektu to ok. 100 mln zł, z czego wsparcie unijne, udzielone w ramach Programu Innowacyjna Gospodarka, wyniesie ponad 33 mln zł.

Wczoraj na MSPO prezes Krzysztof Krystowski przekazał na ręce prezesa Bogdana Karczmarza certyfikat kwalifikacyjny poddostawcy kończący proces przygotowania WSK PZL Kalisz do realizacji kontraktów offsetowych na rzecz Avio Polska. Na początek mają to być dostawy kół zębatych i podzespołów skrzyń napędowych do lotniczych silników turboodrzutowych, które ostatecznie trafią do silników Rolls-Royce'a montowanych w samolotach Airbusa / Zdjęcie: Grzegorz Hołdanowicz

Projekt realizowany przez Avio Polska dotyczy budowy linii technologicznej do produkcji modułu (zespół łopatek dyszowych turbiny niskiego ciśnienia) do silnika lotniczego GEnx-2B. Będzie to najnowocześniejszy silnik lotniczy świata, napędzający rodzinę najnowszych samolotów długodystansowych Boeing 747-8, następców Jumbo Jeta - największego samolotu pasażerskiego produkowanego przez amerykańskiego Boeing.

Dzięki innowacyjnemu projektowi, którego autorami są polscy inżynierowie z Avio Polska oraz naukowcy polskich uczelni, GEnx-2B podczas pracy będzie zużywał o ok. 15% mniej paliwa niż obecnie wykorzystywane silniki, przy jednoczesnej redukcji hałasu i istotnej poprawie sprawności. Będzie też mógł pozostawać w powietrzu o 30% dłużej, zużywając o 30% mniej części, zmniejszając dzięki temu znacznie koszty utrzymania, w stosunku do silników które zastąpi.

Projekt został doceniony również w XII edycji Konkursu Polski Produkt Przyszłości, gdzie zdobył I nagrodę w kategorii Wyrób Przyszłości w fazie przedwdrożeniowej oraz nagrodę eCo2 innowacja przyznawaną przez Ministra Gospodarki.

Uzyskanie dofinansowania na budowę technologicznej linii produkcyjnej przyznawanego ze środków Unii Europejskiej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości umożliwi uruchomienie produkcji komponentów przy wykorzystaniu najnowszych osiągnięć technologicznych na świecie. Linia produkcyjna składać się będzie z kilkunastu elementów, w tym laserowego automatu spawalniczego i sterowanych numerycznie wieloosiowych centrów szlifierskich.

Dzięki przyznanemu wsparciu finansowemu inwestycja będzie zlokalizowana w Bielsku-Białej, a polski zakład otrzyma długoletni kontrakt na dostawy modułu silnika GEnx-2B o szacowanej wartości ponad 500 mln zł.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.