MSPO 2007 stał się miejscem sygnowania kolejnego ważnego dla polskiego przemysłu porozumienia łączącego z potencjałem europejskim. 4 września w hali A kieleckich targów włoska korporacja Avio S.p.A, dostawca modułu turbinowego wysokich prędkości dla pierwszej polskiej korwety typu 621 Gawron, podpisała z WSK PZL-Kalisz wcześniej wynegocjowaną i przygotowaną umowę kompensacyjną o wartości 10 mln Euro.
Dokument obejmujący w pełni całość zobowiązania offsetowego AVIO sygnowali: prezes spółki Avio Polska - Vincenzo Martorama i prezes WSK PZL-Kalisz - Bogdan Karczmarz. Umowa przewiduje transfer zaawansowanej technologii do Kalisza, certyfikację jego wyrobów oraz nieodpłatne przekazanie narzędzi do zamówionych w polskich zakładach produktów. A także konkretne plany dostaw. Krzysztof Krystowski - dyrektor generalny Avio Polska do spraw strategii rozwoju powiedział RAPORT-owi Targowemu, że jego spółka zamawia w Kaliszu precyzyjne komponenty silników lotniczych, przede wszystkim koła zębate i przekładniowe. Dostawy z Kalisza dla AVIO zaplanowane są na okres 2007 - 2011.
Jak nam ujawnił dyrektor Krystowski, amerykański koncern General Electric dostarczy w styczniu 2008 z USA do zakładów AVIO w Brindisi we Włoszech zespół turbiny gazowej LM2500, który jest sercem modułu napędowego wysokich prędkości naszej korwety. Gotowe już urządzenie, najprawdopodobniej drogą morską, w sierpniu 2008 będzie przetransportowane do Stoczni Marynarki Wojennej. Latem przyszłego roku moduł turbinowy będzie już montowany w kadłubie okrętu.
Dyrektor Krystowski poinformował nas, że 4 września 2007 AVIO Polska otrzymała certyfikat umożliwiający jej produkcję specjalną (technologie lotnicze podwójnego przeznaczenia - cywilne i wojskowe) w Polsce oraz prowadzenie prac badawczo-rozwojowych w sektorze specjalnym w naszym kraju. Jego zdaniem jest to pierwszy krok, który w przyszłości umożliwi przeniesienie produkcji turbinowych silników lotniczych GE T700 do Polski. Napędzają one zarówno amerykańskie śmigłowce BlackHawk, jak i proponowane naszym siłom zbrojnym europejskie NH90. Udział europejskich komponentów AVIO w silnikach turbinowych General Electric T700 dostarczanych dla użytkowników amerykańskich dochodzi do 40%, w przypadku zaś takich samych jednostek napędowych instalowanych na śmigłowcach europejskich przewyższa 60%. Krystowski uważa, że dodatkowym ukoronowaniem rozstrzygnięcia polskiego narodowego programu śmigłowcowego powinno być przeniesienie produkcji i serwisu silników GE T700 na nasz grunt. Idealnym miejscem jego zdaniem mogła by być ciągle rozwijane centrum projektowe i wytwórcze AVIO Polska w Bielsku Białej. Ważnym miejscem potencjalnej współpracy są też Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 4. Pod kierunkiem dyrektora Jana Piotrowskiego zbudowano tam nowoczesną stację prób (hamownię).
Prezes Vincenzo Martorama poinformował RAPORT Targowy, że obecnie bielskie centrum Avio Polska zatrudnia 70 polskich inżynierów w departamencie projektowania i 230 pracowników produkcyjnych. Wartość sprzedaży oddziału bielskiego sięgnie w 2007 120 mln zł.

WL