Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
08 września 2009

Elbit Systems proponuje EADS PZL Warszawa-Okęcie zastosowanie w samolotach PZL-130TC Orlik swojej sprawdzonej na wielu samolotach szkoleniowych i bojowych architektury wyposażenia pokładowego glass cockpit.


Wizja nowoczesnej architektury glass cockpit, widocznej warstwy modernizacji awioniki Orlików, proponowanej przez Elbit Systems / Zdjęcie: Grzegorz Hołdanowicz

Rozwiązania Elbitu spotykane są m.in. na turbośmigłowych samolotach szkoleniowych i wsparcia EMB-314 Super Tucano. Wyposażenie kabin w duże wyświetlacze wielofunkcyjne i wyświetlacze HUD powinno pozwolić na skuteczne przygotowanie pilotów do kontynuowania szkolenia w samolotach szkolenia zaawansowanego i docelowo w najnowszych samolotach bojowych. Dodatkową wartością takiej modernizacji mogłoby być przygotowanie Orlików do ewentualnego dalszego rozwoju w kierunku bardzo poszukiwanego obecnie lekkiego samolotu bojowego, przeznaczonego do zwalczania śmigłowców i bsl oraz działań przeciwpartyzanckich (COIN). Przypomnieć trzeba, że Orlik był projektowany z myślą o instalacji węzłów podwieszeń, jednak nigdy nie przeprowadzono prób w locie z proponowanymi wariantami uzbrojenia (w tym wyrzutniami npr, wyrzutniami Gad z pociskami przeciwlotniczymi Strzała-2M i zasobnikami z km). Nie bez znaczenia jest fakt, iż EADS PZL Warszawa-Okęcie jest gotowa do ewentualnego wznowienia produkcji.

Zgodnie z planami Sił Powietrznych, 16 samolotów PZL-130TC-I Orlik ma otrzymać nowszą awionikę produkcji Garmina (w tym 2 już latające z silnikami Pratt & Whitney Canada PT6), zaś kolejnych 12 powinno zostać zmodernizowanych do wyższego standardu z pełnym glass cockpitem. Dotychczas w EADS PZL Warszawa-Okęcie rozważano stosowanie awioniki CMC Electronics. Trzeba jednak zaznaczyć, iż rozmowy w sprawie realizacji modernizacji Orlików do standardu glass cockpit jeszcze nie zostały rozpoczęte…


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.