Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
29 sierpnia 2007

Jelcz-Komponenty prezentuje podczas MSPO 2007 najnowszy samochód ciężarowy średniej ładowności wysokiej mobilności - Jelcz 442 w układzie 4x4. W ten sposób spółka ta kontynuuje tradycje sprawdzonego dostawcy taboru samochodowego dla SZ RP.

Prototyp samochodu ciężarowego średniej ładowności wysokiej mobilności Jelcz 442 w układzie 4x4 /Zdjęcia: Jelcz-Komponenty

Tradycje przed wielu laty zapoczątkowane przez przedsiębiorstwo państwowe Jelczańskie Zakłady Samochodowe, kontynuowane przez Zakłady Samochodowe Jelcz SA i wydzieloną w 2001 spółkę Jelcz-Samochody Ciężarowe. Upadłość tej ostatniej w 2004 na 2 lata wykluczyła Jelcza z obecności na kieleckim salonie. Upadłość nie oznaczała jednakże upadku marki Jelcz, gdyż wszyscy byli pracownicy Jelcz Samochody Ciężarowe - wysokiej klasy specjaliści konstruktorzy, wszechstronni monterzy, ślusarze i spawacze znaleźli możliwość pracy i dalszego rozwoju w Jelcz-Komponenty - od marca 2005 nowym właścicielu praw do dokumentacji technicznej i praw do produkcji samochodów ciężarowych marki Jelcz.

Wzrost produkcji

Poprzez zakup praw do dokumentacji technicznej i praw do produkcji samochodów ciężarowych marki Jelcz spółka Jelcz-Komponenty w sposób znaczący wzbogaciła dotychczasową działalność. Założona przez Zakłady Samochodowe Jelcz SA również w lipcu 2001 spółka, jak sugeruje jej nazwa miała produkować części metalowe do montażu pojazdów użytkowych marki Jelcz, świadczyć usługi na rzecz producentów innych produktów nawet spoza szeroko pojętej motoryzacji. Jej wydzielenie ze struktur Jelcz SA przyniosło oczekiwane rezultaty w postaci radykalnej restrukturyzacji kosztów stałych, ugruntowania pozycji spółki, jako dużego i solidnego dostawcy części i usług dla producentów krajowych pojazdów kołowych i szynowych, producentów maszyn i urządzeń dla rolnictwa, producentów sprzętu AGD oraz elektrotechnicznego.

Obecnie Jelcz-Komponenty dysponuje kadrą ponad 300 wykwalifikowanych fachowców w zawodach robotniczych i nierobotniczych. Od 2 lat spółka notuje bardzo duże - liczone w dziesiątkach procent przyrosty produkcji i sprzedaży zarówno usług, jak samochodów ciężarowych (dynamika przychodów ogółem w 2006 wobec 2005 wynosiła 168%, w tym usług 176%, zaś plan na 2007 zakłada zwiększenie przychodów o 60%).

W 2005 sprzedano 39 samochodów ciężarowych, rok później już 66 szt., a w 2007 sprzedaż przekroczy 100 sztuk. W ofercie Spółki są też specjalne opancerzone kabiny Jelcz 146 i opancerzone zbiorniki paliwa planowane do wykonania na podstawie ogłoszonego przetargu do zabudowy na samochodach marki Jelcz.

Bogatsza oferta

Począwszy od 2006 prowadzony jest proces modernizacji technologii wytwarzania - poprzez zakupy nowych maszyn i urządzeń, a przede wszystkim proces rozwoju produktów - samochodów ciężarowych według nowych potrzeb definiowanych przez głównego ich Odbiorcę - Siły Zbrojne RP. Jelcz-Komponenty wzbogaciła ofertę dla wojska o nowe podwozie Jelcz P662D.35 podwyższonej mobilności z napędem na 3-osie z kabiną opancerzoną. W oparciu o to podwozie Huta Stalowa Wola przygotowała zmodernizowaną wyrzutnię rakietową WR-40 Langusta. Jelcz rozpoczyna produkcję seryjną tych podwozi już w 2007, a w 2008 oczekuje większych zamówień.

W 2007 Jelcz zwiększa swoją ofertę o dwuosiowy samochód ciężarowy średniej ładowności wysokiej mobilności Jelcz 442, w układzie napędem 4x4, o masie całkowitej 15 t, z możliwością holowania przyczepy o masie maksymalnej przyczepy 12 t. Samochód został wyposażony w kabinę opancerzoną oraz opancerzone zbiorniki paliwa. Jelcz 442 z oferowanymi parametrami z powodzeniem może być następcą pojazdów Star 944 i 1466. Może być milowym krokiem ku unowocześnieni floty pojazdów tej klasy w SZ RP.

Prototyp Jelcza 442 wykonano wykorzystując sprawdzone zespoły stosowane przez innych producentów pojazdów specjalnych oraz zespoły zunifikowane z innymi pojazdami dużej ładowności marki Jelcz, używanymi w Wojsku Polskim i sprawdzonymi w misjach w Iraku, Kongo i w Afganistanie. Właściwości materiałów, zastosowane technologie wykonania kabiny opancerzonej załogi zostały sprawdzone podczas badań kabin zamontowanej w podwoziu Jelcz P662D.35, zastosowanego w wyrzutni WR-40 Langusta. Zapewniają one bezpieczeństwo załogi samochodu wymagane przez poziom pierwszy aneksu A i B STANAG 4569 wydanie 1.

Kabina ma kształt wpisujący się w skrajnie transportowe, w tym w skrajnię samolotów transportowych. Wyposażona jest w okrągły, o dużej średnicy dachowy luk do przewietrzania i ewakuacji. Tak duża średnica luku dachowego, wspartego na mocnej konstrukcji dachu stwarza możliwości wykorzystania nośności dachu do zabudowy obrotnicy z karabinem. Kabina wyposażona została w jedną leżankę do wypoczynku oraz fotele dla kierowcy i dysponenta z amortyzacją pneumatyczną, regulacją pionowego i poziomego oraz pasami bezpieczeństwa i zagłówkami. Do transportu na platformach transportowych, w tym w lukach ładunkowych samolotów, w standardowym wykonaniu podwozie wyposażono w uchwyty zapewniające właściwe kotwiczenie pojazdu.

Samochód Jelcz 442 wyposażony jest w instalację elektryczną spełniającą wymagania kompatybilności elektromagnetycznej i wymagania stawiane instalacjom pojazdów do przewozu materiałów niebezpiecznych ADR, przystosowaną do maskowania oświetlenia, użycia urządzeń noktowizyjnych oraz nowoczesnych systemów łączności i nawigacji. W nowym pojeździe, podobnie jak we wszystkich pozostałych ciężarowych Jelcz zastosowano silnik marki Iveco - Iveco NEF Tector (6-cylindrowy, rzędowy, z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego oraz systemem wtrysku common rail, o pojemności 5,9 l, w wykonaniu Euro 3 osiągający maksymalnie 202 kW/275 KM przy 2500 obr/min i 930 Nm w zakresie obrotów, od 1250 do 2100). Właściwe własności ruchowe zapewnia zblokowana z silnikiem, 9-biegowa mechaniczna skrzynia przekładniowa współpracująca ze skrzynią rozdzielcza, z międzyosiowym mechanizmem różnicowym blokowanym pneumatycznie z przełożeniem szosa/teren.

Mosty napędowe zaopatrzono w blokady mechanizmów różnicowych z hamulcami bębnowymi. Hamulce sterowane układem pneumatycznym, nadciśnieniowym, dwuobwodowym z regulacją siły hamowania osi tylnej oraz układem trójprzewodowym do podłączenia instalacji pneumatycznej przyczepy. Standardowo wyposażano samochód w system ABS i ASR.

W pełni mechaniczne zawieszenie z przodu wyposażone w resory półeliptyczne, z tyłu resory paraboliczne. Oba zawieszenia z wahaczami, amortyzatorami teleskopowymi oraz stabilizator mechaniczny. Samochód wyposażony jest w koła z pojedynczym ogumieniem o rozmiarze 14.00R20. Układ paliwowy wyposażono w dwa zbiorniki opancerzone o pojemności 175 litrów.

Jelcz 442 na MSPO

W prezentowanym na MSPO samochodzie Jelcz 442 zabudowano skrzynię ładunkową przystosowaną do transportu (po demontażu opończy i pałąków) kontenera 10-stopowego. Za kabiną przed ściana przednią skrzyni ładunkowej zabudowano żuraw HIAB O88 ADD. Żuraw w specjalnym wykonaniu do zastosowań w wojsku umożliwia na najdalej wysuniętym ramienia 5,5 m przemieszczenie ładunku na pojazd lub z pojazdu o masie nawet 1300 kg. Udźwig taki umożliwia wspomaganie prac załadunkowych. Oferowany jest układ sterowania pracą żurawia sterowaniem radiowym.

Konstrukcja samochodu Jelcz 442 umożliwia oferowanie dodatkowego wyposażenia, w zależności od zadań i funkcji stawianych przez docelowego Użytkownika, warunków jego eksploatacji (wysokie, niskie temperatury, ukształtowanie terenu itd.). Przykładowe opcje wyposażenia pojazdu to:

  • układ centralnego pompowania kół ze sterowaniem z kabiny kierowcy umożliwiający zmianę ciśnienia w ogumieniu w czasie jazdy w zależności od typu drogi i właściwości terenu w jakim porusza się pojazd, co gwarantuje właściwą trakcję pojazdu w piaskach pustyni i w terenie błotnistym (nowoczesny układ stosowany w różnych armiach, w tym amerykańskiej),
  • wybór automatycznego regulowania ciśnienia w ogumieniu w zależności od nacisku osi,
  • wciągarka hydrauliczna o sile uciągu 60 kN, z wyprowadzeniem liny do przodu i tyłu pojazdu, wspomagająca ewakuację pojazdu lub innego sprzętu w trudnym terenie,
  • urządzenie filtrowentylacyjne, umożliwiające ochronę załogi w kabinie kierowcy w przypadku zagrożenia środkami NBC,
  • ogrzewanie powietrzne niezależne od silnika, ogrzewające wnętrze kabiny przy niepracującym silniku,
  • ogrzewanie spalinowo-wodne, niezależne od pracy silnika, ułatwiające rozruch silnika w niskich temperaturach oraz ogrzewanie wnętrza kabiny,
  • klimatyzacja,
  • dodatkowe osłony załóg przewożonych na skrzyni ładunkowej.

Potrzebne umowy wieloletnie

Prezentowany podczas XV MSPO Jelcz 442 do końca 2007 zostanie poddany badaniom. Wykonany zostanie istotny etap badań kwalifikacyjnych oceniających oferowane MON parametry trakcyjne i eksploatacyjne.

Zdaniem Zarządu Spółki oferowane przez nią możliwości rozwojowe i produkcyjne można byłoby lepiej wykorzystywać z pożytkiem dla obu stron (ceny, terminy i cykliczność dostaw), jeżeli możliwe byłoby zawieranie umów wieloletnich na dostawy samochodów.


e-RAPORT MSPO 0/2007
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.