Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
05 września 2011

Kolejny kielecki MSPO jest dobrą okazją do zaprezentowania produktów podwrocławskich zakładów Jelcz-Komponenty z Jelcza-Laskowic. Na stoisku ZA-3 obok hali A obejrzeć można trzy propozycje zakładu.

Ciągnik  C662D.43 po raz pierwszy zademonstrowany wraz z mostem samochodowym  Daglezja / Zdjęcie: Paweł K. Malicki

Pierwszy z nich to dobrze już znany Bartek, czyli ciężarówka w układzie 4x4, oznaczona S442D.28 - propozycja Jelcza na nową średnią ciężarówkę dla Sił Zbrojnych RP. Prezentowana ciężarówka wyposażona jest w krótką kabinę, żuraw Hiab oraz skrzynię ładunkową. Napęd zapewnia silnik o pojemności 5,9 litra Iveco NEF o mocy 275 KM.

Drugim modelem jest obecnie bodaj najbardziej rozpowszechnione podwozie P662D.35 (stosowane m.in. jako nośnik wyrzutni Langusta, radaru Liwiec czy cystern wody i paliwa). Podwozie pokazywane na Salonie wyposażone jest w czteroosobową kabinę opancerzoną i żurawia - to wóz przeznaczony do transportu zapasowych pocisków rakietowych NSM dla Nadbrzeżnego Dywizjonu Rakietowego MW. Napęd dla tego modelu zapewnia 7,8-litrowy silnik Iveco Cursor 8 o mocy 352 KM.

Bardzo interesującym pojazdem na wystawie Jelcza jest terenowy ciągnik C662.43. Unikalną cechą tego modelu jest fakt, iż jest on wyposażony w specjalną instalację oraz pompę hydrauliczną, dzięki którym podczas jazdy w trudnym terenie możliwe jest przekazanie napędu nie tylko na trzy osie ciągnika, ale także na 3 osie specjalnie dedykowanej naczepy. Oczywiście użycie napędu hydraulicznego osi naczepy ograniczone jest jedynie do niewielkich prędkości, jednak rozwiązanie to mimo to pozwala na zachowanie mobilności w miejscach, do których ciągniki z naczepami nie miały wstępu. Ciągnik ten po raz pierwszy zaprezentowany został w 2008, jako holownik naczepy mostu samochodowego Daglezja. Napęd zapewnia jednostka Iveco Cursor 10 o pojemności 10,3 litra i mocy maksymalnej 430 KM.

Kielecka  premiera, podwozie Jelcz P882D.53 z silnikiem Cursor, 13 jako wóz  amunicyjny 155-mm armatohaubic Krab / Zdjęcie: HSW

Ciężarówki Jelcza są szeroko stosowane w polskich siłach zbrojny, dlatego też nie może dziwić, iż będzie można je zobaczyć również poza stoiskiem Jelcza. Na szczególną uwagę zasługuje stoisko Huty Stalowa Wola (ZF-4 przed halą F). Po raz pierwszy publicznie zaprezentowany jest model P882D.53. Jest to wersja prezentowanego już modelu 8x8 Jelcza, wyposażona w mocniejszy silnik Iveco Cursor 13, najmocniejszą jednostkę typoszeregu Cursor. Przy pojemności 12,9 litra silnik oferuje moc maksymalną 540 KM (397 kW). Obok nowego terenowego podwozia 8x8 jednostka ta będzie oferowana także dla modeli terenowych 6x6 i szosowych 8x6. Ciężarówka prezentowana na stoisku HSW skonfigurowana jest z hakowym systemem załadowczym i dedykowaną platformą do transportu amunicji. Jelcz tej wersji pełnić ma rolę wozu amunicyjnego powstającego w ramach programu Regina dywizjonu 155-mm haubic samobieżnych Krab.

Inne potencjalne zastosowanie podwozia Jelcz P882D.53 to wykorzystanie go w programie ciężkiego kołowego pojazdu ewakuacji i ratownictwa technicznego. Podwozie Jelcza 8x8 wyposażone w słabszy silnik Cursor 10 (model P882D.43) zostało zaś użyte, jako nośnik radarów TRS-15C Odra wchodzących w skład Nadbrzeżnego Dywizjonu Rakietowego MW - także pokazywane na MSPO 2011 w stoisku Kongsberga, wraz z dwoma innymi pojazdami opartymi o Jelcza.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.