Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
05 września 2011

W AMZ-Kutno, w ramach realizowanego od kilku miesięcy projektu celowego, powstał prototyp najnowszego względnie lekkiego (masa dopuszczalna - 6 t, ładowność - 2100 kg) pojazdu dla grup wysoce mobilnych, przeznaczony do zastosowań typu uderz i znikaj. Osadzony na specjalnie adaptowanym do specyficznych wymagań włoskim podwoziu rodziny Bremach T-rex samochód - ochrzczony jako Świstak - ma pozwalać na prowadzenie działań rozpoznawczo-dywersyjnych, wykonywanie zadań patrolowych, ochronę konwojów, wsparcie oddziałów specjalnych w trakcie misji bojowych czy wsparcie logistyczne działań prowadzonych przez oddziały specjalne w zakresie dostarczania zaopatrzenia w ilości ograniczonej ładownością i kubaturą pojazdu.

Powyższy opis zdaje się sugerować, iż powstał pojazd, który docelowo może stać się zasadniczym środkiem transportu niedawno utworzonej w Gliwicach Jednostki Wojskowej Agat, która będzie musiała dysponować tego typu samochodami dla zapewnienia wysokiej mobilności i zdolności przenoszenia względnie ciężkiego (jak na DWS) uzbrojenia, w tym broni przeciwpancernej i przeciwlotniczej.

Samochód ma odkryty korpus, oparty na konstrukcji rurowej, zgodnie ze swoistym standardem stosowanym w tego typu konstrukcjach na świecie. Świstak otrzymał kilka uchwytów, pozwalających na mocowanie broni maszynowej. Na górnym stanowisku mogą być lokowane wkm czy granatniki automatyczne - podczas MSPO 2011 prezentowany jest z 7,62-mm napędowym karabinem maszynowym M134G (użyczonym przez spółkę Works 11, która dostarczy 10 takich km dla polskich śmigłowców Mi-17-1V latających nad Afganistanem).

Prezentowana wersja Świstaka przeznaczona jest dla 5 osób wraz z wyposażeniem osobistym i uzbrojeniem. Opcjonalnie można dodać dwa dodatkowe miejsca siedzące (kosztem zmniejszenia powierzchni ładunkowej).

Przeznaczony  dla jednostek specjalnych samochód Świstak, przygotowany w  AMZ-Kutno, jest uzbrojony w karabiny maszynowe, w tym w 7,62-mm  wielolufowy napędowy km M134G / Zdjęcia: AMZ

W konstrukcji korpusu pojazdu przewidziano montaż dodatkowych osłon balistycznych na bokach pojazdu, które będą chronić załogę przed pociskami karabinowymi (Poziom 3, STANAG 4569). Dno pojazdu chronione jest osłonami energochłonnymi, które chronią załogę w poziomie 2 wg STANAG 4569 oraz dodatkowo zabezpieczają zespół napędowy pojazdu przed uszkodzeniami mechanicznymi.

Napęd Świstaka stanowi silnik wysokoprężny Iveco Ifo F1C, common rail, o mocy 176 KM, współpracujący z 5-biegową automatyczną skrzynią biegów Allisona. Jest on obudowany blachą. Korpus ma podłogę płaską, szyby przednie mają możliwość położenia na maskę silnika. Maska, a także nadkola, zostały odpowiednio wzmocnione dla wytrzymania obciążenie chodzącego po nich członka załogi pojazdu. Zapasowe koło umieszczono na prawym boku pojazdu.

Świstak ma szerokość 2,17 m, długość 5,6 m, wysokość 2,38 m oraz rozstaw osi 3450 mm. Kąt natarcia wynosi 45o, zaś zejścia 44o.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.