Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
05 września 2011

Nowy hełm dla pilotów Eurofightera zdaniem jego twórców ma wnieść nową jakość do środowiska pracy pilota. Wprawdzie, w odróżnieniu od F-35, w kabinie Eurofightera zajdziemy wyświetlacz przezierny HUD, lecz wiele informacji jest też wyświetlanych na osłonie przedniej hełmu.

Nowy hełm  dla pilotów Eurofighterów wyposażony w stereoskopowy system  zobrazowania

W trybie walki powietrznej, na osłonie ze szkła organicznego wyświetlane jest położenie samolotów przeciwnika. W sytuacji, kiedy przeciwnik znajduje się poza polem widzenia, na wyświetlaczu nahełmowym pilot widzi elementy graficzne wskazujące jednoznacznie kierunek w jakim należy go szukać. Dzięki systemowi zarządzania informacjami z pola walki, na wyświetlaczu pojawiają się również wskazania co do priorytetu celu, w zależności od stopnia zagrożenia jaki niesie on dla danego samolotu, lub dla innych samolotów w formacji (np. dla skrzydłowego w parze). Można również podać informację o priorytecie i ewentualnej kolejności zwalczania celów. Co ważne, to pilot samolotu dobiera odpowiednie priorytety zagrożenia lub kolejności zwalczania samolotów przeciwnika - np. samoloty walki radioelektronicznej, samoloty dowodzenia itp. Informacje o położeniu przeciwnika mogą pochodzić z pokładowych czujników, takich jak np. radar, ale mogą również pochodzić z innych źródeł, przesyłane przy pomocy łącza Link 16.

System nahełmowy sprawdza się również przy atakach na cele naziemne. Pilot może wstępnie wskazać cel przy pomocy wskaźnika na wyświetlaczu. Informacja o wstępnym wyznaczeniu celu zostaje przekazana do zasobnika z systemem wskazywania celu, który przejmuje śledzenie celu. Pilot, korzystając z precyzyjniejszego obrazu pochodzącego z zasobnika, ma możliwość doprecyzowania wskazania celu, jak mówią przedstawiciele konsorcjum Eurofighter, z dokładnością do piętra i okna (lub drzwi) w budynku. Po doprecyzowaniu celu pilot ma również możliwość sprawdzić sytuację w jego sąsiedztwie, aby upewnić się, że eksplozja nie spowoduje np. strat wśród ludności cywilnej. Ma to znaczenie zwłaszcza w takich konfliktach, jak te w Iraku czy Afganistanie. W trybie wskazywania celów naziemnych pilot korzysta z informacji dostarczonych przez radar.

Przedstawiciele konsorcjum Eurofightera zwracają uwagę na kilka rozwiązań poprawiających komfort pracy pilota. W odróżnieniu od wielu systemów wyświetlaczy nahełmowych pilot Eurofightera ma wyświetlany obraz dla obu oczu. W przypadku wyświetlania obrazu dla jednego oka, dość szybko następuje jego zmęczenie, co może być dużą uciążliwością. Zastosowanie wyświetlania dla obu oczu eliminuje ten problem. Praca pilota staje się bardziej komfortowa.

Za dokładność odwzorowania obrazu na wyświetlaczu nahełmowym odpowiada m. in. system określający położenie hełmu. W kabinie Eurofightera znajdują się trzy czujniki - jeden za pilotem i dwa na tablicy przyrządów, mieszczone po bokach wyświetlacza HUD. Czujniki te odbierają sygnały świetlne z diod LED i przy ich pomocy określają położenie hełmu oraz kierunek w jakim zwrócona jest twarz pilota. Na hełmie znajduje się ok. 40 takich diod. Dzięki temu systemowi zakres pracy systemu pozwala pilotowi rozglądać się w pełnym zakresie 180 stopni w lewo i w prawo.

Przedstawiciele Eurofightera wspominają, że niektóre systemy wykorzystują układy magnetyczne do określania położenia hełmu, jednak rozwiązanie to jest bardziej kłopotliwe, ponieważ wymusza konieczność kompensacji zakłóceń pracy urządzeń nawigacyjnych. Takiego problemu nie ma układ optyczny zastosowany w Eurofighterze. Jednak nowy hełm to nie tylko urządzenie naszpikowane optoelektroniką. Zastosowane rozwiązania konstrukcyjne pozwoliły zwiększyć maksymalną dopuszczalną prędkość użycia fotela wyrzucanego z 800 km/h do 1100 km/h. To ograniczenie prędkości wynika z dwóch powodów. Po pierwsze silny strumień powietrza dostaje się pod hełm w okolicy słuchawek, co powoduje, że hełm jest zrywany z głowy. Efekt ten potęguje również podciśnienie jakie powstaje na sferycznej powierzchni hełmu, które powoduje zasysanie i przez to zwiększenie siły z jaką hełm jest zrywany z głowy pilota. Nowy hełm ma przekonstruowane osłony słuchawek, które zapobiegają przedostawaniu się strumienia powietrza do wnętrza hełmu, a kształt zewnętrzny zmodyfikowano w taki sposób, aby zmniejszyć wytwarzanie podciśnienia.

Twórcy nowego hełmu podkreślają również jego kolejną zaletę, jaką jest mniejsza masa. Typowy hełm lotniczy waży 2 kg, podczas gdy nowy hełm dla Eurofightera jedynie 1,9 kg.

Nietypowy jest również sposób dopasowywania nowego hełmu. Wykładzina wewnętrzna składa się z dwóch segmentów. Segment tylny jest produkowany w dwóch rozmiarach: małym i dużym. Segment przedni jest zaś dostosowywany kształtem do kształtu głowy konkretnego pilota. W tym celu wykonuje się skanowanie głowy, co pozwala później z dużą dokładnością ukształtować przedni segment. Według przedstawicieli Eurofightera, użytkownicy nowych hełmów bardzo sobie chwalą ich dopasowanie. (gs)


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.