Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
06 września 2011

Jednym z uczestników MSPO jest Alenia Aermacchi, producent samolotu szkolno-bojowego M346 Master. Włoskie przedsiębiorstwo jest jednym z uczestników przetargu na samolot klasy LIFT dla Sił Powietrznych. Podczas konferencji zorganizowanej wczoraj, Giuseppe Giordo, prezes Alenia Aermacchi i Alenia Aeronautica, jak również dyrektor odpowieodzialny za programy lotnicze w konsorcjum Finmeccanica, poinformował dziennikarzy o planach Aleniii Aermacchi związanych z Polską i naszym przemysłem lotniczo-zbrojeniowym.

Jeden z  T-346A Master w użyciu przez włoskie wojska lotnicze / Zdjęcie: Alenia  Aermacchi

Nawiązując do obecnej sytuacji i odłożenia terminu składania ostatecznych ofert na samoloty LIFT do 28 października, prezes Giordo stwierdził, że jest to sytuacja normalna w przypadku przetargów strategicznych. Mamy plan inwestycji przemysłowych, który przedstawimy bez względu na termin rozstrzygnięcia przetargu. Jesteśmy przygotowani na spełnienie wszystkich wymagań stawianych przez stronę polską - dodał Giuseppe Giordo. W podobnym tonie wypowiedział się Guido Crosetto, wiceminister Obrony Narodowej Włoch, który stwierdził, iż rozumie postępowanie strony polskiej. Gdyby rząd (w Warszawie) ogłosił rozstrzygnięcie przetargu przed wyborami parlamentarnymi, nie byłoby to poważne. Przesunięcie terminu składania ofert świadczy o poważnym podejściu do postępowania - dodał Guido Crosetto.

Przedstawiciele Alenia Aermacchi poinformowali RAPORT-MSPO, że uzyskanie świadectwa typu przez wersję bojową Mastera, proponowaną także Siłom Powietrznym, ma nastąpić przed końcem br. Obecnie jeden z prototypów M346 znajduje się na poligonie na Sardynii, gdzie dokonywana jest integracja uzbrojenia, systemu zarządzania uzbrojeniem i radaru Selex Grifo-M. Dotychczas przebadano i zintegrowano 16 różnych typów uzbrojenia powietrze-powietrze i powietrze powierzchnia, kierowanych i niekierowanych, przeznaczonych dla wojsk lotniczych Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Włoch. Seryjne samoloty w konfiguracji bojowej dla ZEA mają być dostępne od początku 2013.

Wraz z ofertą M346 strona włoska proponuje Polsce szeroką współpracę w branży lotniczo-obronnej, pod egidą koncernu Finmeccanica. Nicola Bianco, wiceprezes PZL Świdnik SA, należących do AugustaWestland podkreślił, że obecnie wdrażany jest projekt inwestycji wartości 330 mln zł, przeznaczonych na podwyższenie jakości, modernizację technologii, rozbudowę infrastruktury i szkolenie pracowników, którego realizacja zakończy się w 2013. W przypadku wyboru Mastera przez SP Finmeccanica zamierza dodatkowo zainwestować w Świdniku 100 mln zł, utworzyć 350 nowych miejsc pracy i wesprzeć utworzenie portu lotniczego na lotnisku sąsiadującym z zakładem.

Guido Crosetto dodał, że obecnie prowadzone są rozmowy na temat możliwości nawiązania współpracy pomiędzy Grupą Bumar i Oto Melara czy kooperacji w ramach systemu obrony przeciwrakietowej.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.