Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
07 września 2011

Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych, wchodzący w skład dywizji Bumar Ląd, opracował zgodnie z wymaganiami Wojsk Lądowych mosty towarzyszące w wersji gąsienicowej i samochodowej. Ten drugi był już prezentowany na MSPO. Pierwszy jest targową nowością.

Most  czołgowy MG-20 Daglezja-G. Wyraźnie widoczne jest wydłużone,  siedmioosiowe podwozie rodziny  T-72

Most samochodowy MS-20 Daglezja po raz pierwszy został publicznie zaprezentowany w 2008. Konstrukcja tej wersji oparta jest na terenowym ciągniku Jelcz C662D.43 z napędem 6x6 - specjalistycznej, terenowej naczepie, na której zainstalowane jest przęsło i mechanizm jego stawiania. Cechą charakterystyczną zestawu jest specjalny układ hydrauliczny, pozwalający na przeniesienie napędu również na osie naczepy.

Nowością targów jest, pierwszy raz prezentowany szerokiemu gronu publiczności, most czołgowy MG-20 Daglezja-G. W tym wypadku przęsło zainstalowane zostało na podwoziu wywodzącym się konstrukcyjnie z czołgu T-72, wydłużonym o jedną dodatkową oś. Podwozie opracowane zostało przez ZM Bumar-Łabędy, również wchodzących w skład Bumaru Ląd.

Samochodowa Daglezja na stoisku Grupy Bumar

Przypomnieć należy, że nie jest to pierwszy most na podwoziu rodziny T-72, wyprodukowany w Łabędach. W ramach kontraktu malezyjskiego dostarczone zostało 5 mostów czołgowych, opartych na podwoziu czołgu PT-91M. Przęsło mostu Daglezja ma jednak większą nośność, niż zastosowane w wozie dla Malezji, dlatego niezbędne było powiększenie pojazdu bazowego. Masa bojowa zestawu wynosi w tym wypadku aż 55 t, długość w położeniu transportowym 12,8 m , a wysokość to 3,95 m.

Przęsło jest wspólne dla obu wersji Daglezji i ma długość 23 m (25,5 m wraz z rampami wjazdowymi) i pozwala na przykrycie rowu o długości do 20 m. Szerokość przęsła wynosi 4 m, a ciężar ok. 15 ton. Nośność mostu odpowiada standardowi MLC70 dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC100 dla pojazdów kołowych, zgodnie ze STANAG 2021. Przęsło ma wypełnienia pomiędzy dźwigarami, umożliwiające przejazd po nim kół lżejszych pojazdów i przemarsz ludzi.

Zbliżenie, przedstawiające podwozie gąsienicowej Daglezji. Widoczna jest  instalacja hydrauliczna mechanizmu rozkładania przęsła, stanowisko  kierowcy oraz kopuła dowódcy wozu / Zdjęcia: Paweł Malicki


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.