Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
07 września 2011

Ted Maciuba, jeden z głównych dyrektorów programu Ground Combat Vehicle - wprowadzenia do wyposażenia US Army nowego bwp - odwiedził tegoroczne MSPO, badając zdolności demonstratora polskiego Andersa.

Ted  Maciuba i prezes Grupy Bumar, Edward E. Nowak, na tle bwp Anders /  Zdjęcie: Wojciech Łuczak

Zainteresowanie polską konstrukcją jest istotnym faktem. Ted Maciuba nie raz odwiedzał nasz kraj, jednak obecnie zrobił to wyłącznie pod kątem zbadania możliwości bwp Anders. Amerykanin polskiego pochodzenia zajmuje się bowiem określeniem, jakie konstrukcje, ich elementy czy zastosowane technologie mogłyby być przydatne w programie rozwoju nowego, amerykańskiego bojowego wozu piechoty, następcy transporterów rodziny M113 i Bradley`ów.

Nie oznacza to, że produkt polskiego przemysłu jest typowany jako podstawa dla GCV. Ted Maciuba przyznał, że odwiedza niemal wszystkie kraje, produkujące lub rozwijające nowoczesne bwp. W Europie, w kręgu zainteresowania Amerykanów znalazły się m.in. CV90, Ulan/Pizarro i Puma. Celem wizyt nie jest wybór konkretnego rozwiązania - to zadanie komisji przetargowej, ale zebranie doświadczeń dla zdefiniowania wymogów US Army, co z kolei przełoży się na działania przemysłu.

Gość z USA zapowiedział, że prawdopodobne jest wysłanie do Polski w przyszłości grupy specjalistów, dla dokładnego poznania naszej konstrukcji.

Bwp  Anders, jeżeli jego program zostanie zrealizowany, ma szansę stać  się wozem bojowym, w dużej mierze bliskim założeniom US Army. Dotyczy to  proponowanego uzbrojenia czy wyposażenia w aktywne systemy samoobrony.  Niewiele mniejsza będzie również liczba przewożonych żołnierzy desantu.  Amerykanie wymagają 9, Anders powinien przewozić 8 osób (nie licząc  3-osobowej załogi) / Zdjęcie: Grzegorz Hołdanowicz

Bwp Anders jest obecnie jedynie demonstratorem technologii, pojazdem nie w pełni wyposażonym i przetestowanym. Nie spełnia - bo na tym etapie spełniać nie może - zdefiniowanej już częściowo wizji amerykańskich wojsk lądowych, wymagającej np. silnego opancerzenia, posiadania uzbrojenia, składającego się z działka i ppk, przewożenia 9 w pełni uzbrojonych żołnierzy desantu, wpięcia wozu w sieciocentryczny system dowodzenia i łączności szczebla brygadowego (BTC Network) oraz wyposażenia go we wzmocnioną instalację elektryczną dla zintegrowania przyszłych systemów przekazu danych i rozpoznania.

Z drugiej jednak strony lider programu, ZM Bumar-Łabędy mają jeszcze sporo czasu na rozwój Andersa. Ted Maciuba poinformował, że proces analizowania doświadczeń innych państw w dziedzinie rozwoju nowoczesnych bwp będzie trwał jeszcze 4-5 lat. Prace badawczo rozwojowe programu GCV zaplanowano bowiem do 2017. Pierwsze pojazdy seryjne powinny trafić do US Army w 2018.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.