Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
07 września 2011

BAE Systems prezentuje technologię, która pozwala pojazdowi wtopić się w otoczenie. Podczas MSPO można zapoznać się z prezentacją sposobu działania nowego systemu zapewniającego niewidzialność, a samo urządzenie, działającego w paśmie podczerwieni lub innych częstotliwościach zostanie zaprezentowane podczas wystawy DSEi w Londynie, w wersji pracującej w podczerwieni, zabudowane na opancerzonym pojeździe BAE Systems CV 90.

Panele  systemu Adaptiv zamontowane na burcie wozu CV90

Opatentowana technologia, znana jako Adaptiv, wykorzystuje sześciokątne panele, które mogą szybko zmieniać temperaturę. Kamery zamontowane na kadłubie rejestrują obraz otoczenia i wyświetlają go w podczerwieni na pojeździe. Rozwiązanie takie pozwala wtopić się w otoczenie nawet czołgowi poruszającemu się z dużą prędkością. Ponadto technologia Adaptiv pozwala naśladować inny pojazd oraz wyświetlać znaczniki identyfikacyjne, zmniejszające ryzyko ataku przez własne wojska.

Obecne prace dotyczą głównie spektrum podczerwieni, którym najbardziej zainteresowana jest szwedzka agencja FMV, odpowiedzialna za zakupy dla Sił Zbrojnych Królestwa Szwecji, która także częściowo finansuje badania. Inżynierowie z BAE Systems połączyli technologię pikseli z innymi technologiami, uzyskując zarazem kamuflaż w innych pasmach promieniowania widzialnego, powodujący efekt całkowitej niewidzialności. W ciągu następnych kilku lat zagadnienie to będzie gruntownie badane.

Efekt  działania systemu Adaptiv w podczerwieni

Próby przeprowadzone w połowie lipca przez BAE Systems dowiodły, że w podczerwieni jedna strona wozu bojowego CV90 może być całkowicie niewidzialna lub widoczna jako inny obiekt, w tym pojazd o napędzie 4x4.

Przekątna piksela wynosi 14 cm. Pokrycie jednej burty kadłuba i wieży pojazdu CV90 wymaga zamontowania około 450 paneli, co pozwala osiągnąć efekt niewidzialności wozu z odległości ponad 300 m.

Wcześniejsze próby z innymi podobnymi urządzeniami maskującymi napotkały wiele problemów związanych między innymi z kosztami, wymogami odnośnie zasilania czy niewystarczającą odpornością. Piksele BAE SYSTEMS mogą być na tyle mocne, aby zapewnić doskonałe opancerzenie, przy jednoczesnym minimalnym zużyciu energii, zwłaszcza kiedy pojazd jest w bezruchu, w trybie tzw. stealth recce czyli skrytego rozpoznania, a moc generatora jest niska. Ponadto można zmienić wielkość pikseli tak, aby uzyskać niewidzialność przy różnych odległościach. Na przykład okręt wojenny czy budynek nie muszą być niewidoczne z bliska, więc można na nich zamontować większe panele.

Zdjęcia: BAE Systems


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.