Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
02 września 2012

PZL-Świdnik, spółka z grupy AgustaWestland, prezentuje po raz pierwszy prototyp jednosilnikowego, bezzałogowego SW-4 Solo RUAS/OPH. Maszyna może pracować zarówno w trybie autonomicznym, jak i załogowym.

Wizja przyszłego SW-4 Solo / Rysunek: PZL Świdnik

Pierwsze nieoficjalne informacje o rozpoczęciu prac nad bezzałogową wersją SW-4 pochodziły z 2010. AgustaWestland wybrała polskich śmigłowiec z racji niewielkich wymiarów i niskiej ceny. Oficjalna deklaracja w tej sprawie padła z ust prezesa Giuseppe Orsi (obecnie już szefa koncernu Finmeccanica, w skład którego wchodzi AgustaWestland), w czasie marcowych Heli Expo 2011 w Orlando.

Włoski koncern podążą podobną ścieżką, jaką przetarli wcześniej np. Amerykanie z Sikorsky Aircraft, którzy wykorzystali załogowego Schweizera S-333 do budowy MQ-8B Fire Scout. Takie rozwiązanie – zamiast rozwijania od podstaw dedykowanej konstrukcji – eliminuje problem samego nośnika.

Wersja RUAS/OPH (Rotorcraft Unmanned Air System/Optionally Piloted Helicopter), czyli Śmigłowcowy Bezzałogowy System Powietrzny / Opcyjnie Pilotowany Śmigłowiec korzysta ze sprawdzonej jednosilnikowej platformy SW-4. Mimo, że głównym partnerem AgustaWestland w programie stworzenia wersji bezzałogowej jest Selex Galileo, w prace został zaangażowany także zespół inżynierów z PZL-Świdnik.

W stosunku do ubiegłorocznych zapowiedzi, program zanotował niewielkie opóźnienia. Przedstawiciele producenta deklarują, że oblot prototypu odbędzie się w ciągu kilku miesięcy, zaś w konfiguracji bezzałogowej – w przyszłym roku.

W przypadku powodzenia programu, SW-4 Solo może liczyć na duże zainteresowanie rynku. Pierwotnie planowano skupienie się na przystosowaniu śmigłowca do aplikacji morskich, co koresponduje np. z zamierzeniami Marynarki Wojennej, zakupu kilku bezzałogowych wiropłatów, choć jasnym jest, że grupa najważniejszych potencjalnych odbiorców znajduje się poza granicami naszego kraju. Wiadomo również, że gama możliwych zastosowań SW-4 Solo jest bardzo szeroka i nie ograniczona tylko do odbiorców wojskowych.

 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.