Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
02 września 2012

Wojskowe Zakłady Łączności Nr 2, we współpracy z WB Electronics oraz KenBIT, rozpoczęły prace mające na celu opracowanie kompletnego systemu węzłów teleinformatycznych zarówno w wersji kontenerowej, jak i przenośnej.

MWT bazuje na 15-stopowym, szczelnym elektromagnetycznie kontenerze mającym certyfikat SKW kategorii Tajne. Platformą transportową ma być ciężarowy samochód o podwyższonej mobilności, umożliwiający przewożenie czteroosobowej załogi. Zainstalowane urządzenia pozwalają na budowanie pakietowych sieci IP typu LAN/WAN oraz sieci kompatybilnych z systemami Storczyk i ISDN

Projekt zainicjowano w odpowiedzi na ogłoszenie Inspektoratu Uzbrojenia MON (IU). Dotyczyło ono kompleksowych systemów mających zapewnić Siłom Zbrojnym RP usługi teleinformatyczne na stanowiskach dowodzenia wszystkich szczebli. Prowadzone obecnie postepowanie ma na celu zebranie wstępnych ofert. Przyszłe węzły teleinformatyczne zarówno w wersji kontenerowej, jak i przenośnej, mają służyć na terenie kraju jak oraz w ramach kontyngentów zagranicznych.

Zgodnie z wymaganiami IU, w skład wersji kontenerowej ma wchodzić: samochód ciężarowo-terenowy, kontener transportowy, sprzęt teleinformatyczny, urządzenia końcowe, oprogramowanie oraz agregat zasilający całość. System przenośny miałby zostać zabudowany w skrzyniach transportowych.

W celu zrealizowania zapotrzebowania wojska, powołano do życia konsorcjum złożone z WZŁ-2, WB Electronics oraz KenBIT. Zainicjowało ono projekt pod roboczą nazwą: Mobilny Węzeł Teleinformatyczny (MWT). Zakłady z Czernicy występują jako lider, który odpowiada za koordynację prac oraz komunikację pomiędzy partnerami. Prace projektowe oraz budowa prototypu MWT mają zostać sfinansowane ze środków własnych członków konsorcjum.

Przeznaczeniem systemu jest integracja systemów wsparcia dowodzenia oraz zobrazowania pola walki C4ISR. Węzeł ma zapewnić infrastrukturę umożliwiającą budowanie wojskowych sieci informatycznych, a w konsekwencji tworzyć struktury umożliwiające prowadzenie działań sieciocentrycznych, we wszystkich rodzajach sił zbrojnych / Zdjęcia: WZŁ nr 2

MWT bazuje na 15-stopowym, szczelnym elektromagnetycznie kontenerze mającym certyfikat SKW kategorii Tajne. Platformą transportową ma być ciężarowy samochód o podwyższonej mobilności, umożliwiający przewożenie czteroosobowej załogi. Zainstalowane urządzenia pozwalają na budowanie pakietowych sieci IP typu LAN/WAN oraz sieci kompatybilnych z systemami Storczyk i ISDN. Dodatkowo będzie istniała możliwość zabudowania podsystemów łączności radiowej UKF i KF pozwalającej na sprzęgnięcie łączności pola walki z siecią telefonii przewodowej klasy Storczyk. Platforma ma zostać zabezpieczona systemami alarmowymi spinającymi jednocześnie detektory opromieniowania i skażeń.

Jednym z kluczowych założeń projektu było zapewnienie pełnej kompatybilności z innymi systemami wykorzystywanymi w siłach zbrojnych. Dotyczy to m.in. zautomatyzowanych systemów dowodzenia Szafran, Topaz, Łowcza, Rega, Łeba, Jaśmin, podsystemu cyfrowej łączności utajnionej Storczyk, jak również zapewnienia współpracy ze zautomatyzowanymi wozami: dowodzenia Irys-2000, rozpoznawczo-zakłócającym Przebiśnieg, rozpoznania naziemnych systemów radiolokacyjnych Breń jak również z aktualnie wdrażanymi lub opracowywanymi systemami Regina, Kaktus, Homar, Kryl czy Tuja.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.