Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
02 września 2012

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 nie zdecydowały się na prezentację na MSPO konkurenta bezzałogowego SW-4 Solo RUAS/OPH z PZL-Świdnik. ILX-27 zostanie pokazany dopiero za kilka dni, na ILA 2012.

Demonstrator, nazwany ILX-27, jest mniejszy od SW-4. Maksymalna masa startowa, wynosi 1100 kg (załogowy SW-4 – 1800 kg), a projektowana masa użyteczna to 300 kg. Śmigłowiec ma rozwijać prędkość maksymalną 215 km/h, zaś prędkość patrolowania ma wynosić 120 km/h.  Przewidywany zasięg to ok. 400 km. Pułap ma przekraczać 4 km. Demonstrator jest napędzany silnikiem tłokowym Lycoming O-540-F1B5 o mocy 260 KM / Rysunek: WZL Nr 1/IL/ITWL

WZL-1 budują demonstrator bezzałogowego śmigłowca w konsorcjum z Instytutem Lotnictwa i Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych. Zakłady z Łodzi odpowiadają za zbudowanie prototypu do badań, za projekt odpowiada ILol, a za system sterowania ITWL. Część struktur śmigłowca zaprojektowano z kompozytów. Demonstrator przeszedł już pierwsze próby naziemne. Łącznie mają powstać trzy prototypy, do badań wytrzymałościowych, do testów naziemnych i do prób w locie.

Obecna faza programu budowy ILX-27 powinna zostać zakończona do końca września br. Projekt jest finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju / Zdjęcie: WZL Nr 1/IL/ITWL

Warto przypomnieć, że wszystkie poważniejsze projekty realizowane w ostatnich trzech dekadach przez Instytut Lotnictwa, a finansowane przez budżet państwa, zakończyły się niepowodzeniem. Począwszy od samolotu szkolno-treningowego I-22 Iryda, poprzez m.in. samolot dyspozycyjny I-23 Manager, samolot do szkolenia aeroklubowego I-25 As, do poprzedniego projektu śmigłowca – IS-2. Nieudane projekty ILot kosztowały budżet kilkaset milionów złotych. Obecna faza programu budowy ILX-27 powinna zostać zakończona do końca września br. Projekt jest finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.