Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 nie zdecydowały się na prezentację na MSPO konkurenta bezzałogowego SW-4 Solo RUAS/OPH z PZL-Świdnik. ILX-27 zostanie pokazany dopiero za kilka dni, na ILA 2012.
WZL-1 budują demonstrator bezzałogowego śmigłowca w konsorcjum z Instytutem Lotnictwa i Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych. Zakłady z Łodzi odpowiadają za zbudowanie prototypu do badań, za projekt odpowiada ILol, a za system sterowania ITWL. Część struktur śmigłowca zaprojektowano z kompozytów. Demonstrator przeszedł już pierwsze próby naziemne. Łącznie mają powstać trzy prototypy, do badań wytrzymałościowych, do testów naziemnych i do prób w locie.
Warto przypomnieć, że wszystkie poważniejsze projekty realizowane w ostatnich trzech dekadach przez Instytut Lotnictwa, a finansowane przez budżet państwa, zakończyły się niepowodzeniem. Począwszy od samolotu szkolno-treningowego I-22 Iryda, poprzez m.in. samolot dyspozycyjny I-23 Manager, samolot do szkolenia aeroklubowego I-25 As, do poprzedniego projektu śmigłowca – IS-2. Nieudane projekty ILot kosztowały budżet kilkaset milionów złotych. Obecna faza programu budowy ILX-27 powinna zostać zakończona do końca września br. Projekt jest finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.