Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
03 września 2012

PZL-Świdnik, mimo wejścia do grupy AgustaWestland, nie zaniechał prac rozwojowych nad własnymi konstrukcjami. Właśnie ruszył program rozwoju wielozadaniowego śmigłowca W-3PL/N w wersji morskiej.

Najnowsza wersja rozwojowa morskiego Sokoła – W-3PL/N – ma być wyposażona w różnorodne systemy, wśród nich radar, system soniczny obsługujący sonar oraz boje hydroakustyczne, FLIR, wciągarkę ratowniczą, reflektor, pływaki, całkowicie nowe podwozie, łopaty wirnika nośnego oraz mechanizm ich składania. W skład systemu uzbrojenia wchodzić będą pociski kierowane, torpedy i karabiny maszynowe /Rysunek: AgustaWestland

Konstrukcja nowego śmigłowca W-3PL/N, będzie oparta na wielozadaniowym śmigłowcu wsparcia pola walki W-3PL Głuszec. Dzięki temu konstruktorzy ze Świdnika mogą wykorzystać reprezentuje sprawdzone, wydajne rozwiązania zdolne do spełnienia wymogów misji morskich.

Świdnik ma duże doświadczenie w produkcji śmigłowców morskich. Od wielu lat w Marynarce Wojennej używane są z powodzeniem śmigłowe W-3RM i W-3WARM Anakonda. Jednak zadania, jakie ten śmigłowiec wykonuje, ograniczają się do ratownictwa morskiego. Od ok. 10 lat mówi się o opracowaniu następcy Anakondy. Miałby to być śmigłowiec bardziej uniwersalny, nie ograniczający się jedynie do wykonywania zadań SAR, ale również zwalczania okrętów podwodnych i innych celów morskich. Dodatkowo rozważano również możliwość bazowania na pokładach okrętów.

W-3PL/N jest doskonałą platformą dostosowaną do przeprowadzania szerokiego zakresu misji morskich, w tym zwalczania okrętów podwodnych oraz jednostek lub obiektów nawodnych, misji poszukiwawczo-ratowniczych, morskiego transportu taktycznego oraz oznaczania celu / Rysunek: AgustaWestland

Takie wymagania stwarzają zupełnie nowe wymagania w stosunku do istniejących wersji Sokoła, w tym morskiej Anakondy. Konstrukcja takiego śmigłowca musi np. uwzględniać, że amortyzatory podwozia pracują nie tylko podczas startów i lądowań, ale również podczas postoju na pokładzie okrętu. Stawia to nowe wymagania konstrukcyjne. W tym momencie pojawiły się korzyści z przejęcia zakładów w Świdniku przez koncern AgustaWestland. Brytyjczycy z dawnego Westlanda, który obecnie wchodzi w skład koncernu, mają bardzo duże doświadczenia w konstruowaniu śmigłowców pokładowych. Polscy inżynierowie mogą z nich w pełni korzystać.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.