Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
05 września 2012

Polski zakład Airbus Military opracowuje nową wersję eksportową samolotu PZL-130 Orlik MPT. Powstał on w oparciu o opracowaną już modernizację Orlik TC-II glass cockpit, która jest kolejnym etapem unowocześnienia konstrukcji. Przedsięwzięcie to wspólny program zakładów Airbusa Military na warszawskim Okęciu, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych i Instytutu Lotnictwa.

Model samolotu PZL-130 Orlik MPT / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Najbardziej widoczną zmianą jest nowa awionika Garmin zastosowana w kabinie pilotów. Zgodnie z nazwą, jest to już pełny glass cockpit. Tradycyjne przyrządy pokładowe znane z poprzedniej modernizacji zostały zastąpione przez cztery wyświetlacze wielofunkcyjne, zastosowano również nowy wskaźnik przezierny HUD. Choć wszystkie urządzenia pochodzą od zagranicznych dostawców, za integrację całej awioniki i jej oprogramowanie odpowiada ITWL. Dzięki temu polski producent ma dostęp do wszystkich kodów źródłowych.

Zmiany zaszły również w strukturze płatowca. Orlik TC-II glass cockpit/MPT otrzymał nowe skrzydło. Producent zmienił również filozofię obsługi płatowca i większości agregatów – teraz Orliki będą eksploatowane według stanu technicznego, a nie w oparciu o resursy, jak dotychczas. Zmiana ta wymagała szczegółowych prób zmęczeniowych. Żywotność agregatów badał ITWL.

Niestety, obsługa niektórych agregatów będzie realizowana nadal w oparciu o resursy – wymagają tego ich producenci. Tak m. in. jest z silnikiem Pratt & Whitney Canada PT6A-25C, który zastąpił stosowane wcześniej czeskie silniki Waltera.

Samoloty poddane modernizacji do nowego standardu producent wypuszcza z fabryki jako egzemplarze bez wcześniejszego resursu – ich żywotność liczy się tak jak dla samolotów nowych.

Kolejnym elementem modernizacji jest zastosowanie automatycznego trymera, który ma zminimalizować efekt wpływu strumienia zaśmigłowego na ster kierunku. Dzięki temu samolot będzie miał własności pilotażowe bardziej zbliżone do samolotu odrzutowego. Modernizacja obejmuje również układ ABS do hamulców kół podwozia.

Obecnie Airbus Military dostarcza zmodernizowane Orliki TC-II z analogową awioniką Garmina. W ubiegłym roku dostarczono już 6 samolotów po modernizacji. W tym roku dostarczono kolejne 5 egzemplarzy, a do grudnia dołączy do nich jeszcze jeden. Na 2013 zaplanowano dostarczenie ostatnich 4 maszyn. W ten sposób zmodernizowanych zostanie 16 Orlików Sił Powietrznych, pozostałe 12 pozostanie w standardzie TC-I.

Najnowsza wersja Orlik MPT powstała z myślą o eksporcie. Plany Airbusa Military w tym zakresie obejmują głownie potencjalnych klientów z Afryki i Ameryki Południowej. Prototyp ma być oblatany latem przyszłego roku.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.