Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
06 września 2012

W zeszłym roku pokazano nową koncepcję specjalistycznego pojazdu saperskiego Atena. Obecnie, po premierze na Eurosatory, mamy okazję gościć tą rodzimą konstrukcję na MSPO. Tym razem na podwoziu Iveco.

Zdjęcie: Zdzisław Zieliński

We współpracy firm Jakusz i Szczęśniak powstał pojazd spełniający funkcje patrolu saperskiego składającego się obecnie w Wojsku Polskim z trzech pojazdów. Atena faktycznie jest niewielką nadbudową i specjalistyczną rozbudową istniejących systemów podwoziowych z przeznaczeniem dla służb saperskich. Wersja końcowa zależy od wymagań klienta.

Atena składa się z opancerzenia bojowego kabiny, przedziału mieszczącego sprzęt saperski i tylnej platformy, na której umieszczono pojemnik przeciwwybuchowo-przeciwodłamkowy konstrukcji Jakusza, o wdzięcznej nazwie Wiktoria.

Oczywiście osiągi techniczne samego pojazdu są zależne od podwozi nośnych i wyboru docelowego użytkownika. Mogą one ulegać rozmaitym wahaniom, niemniej według zapewnień producentów, pojazd, który obsługują 4 osoby, jest w stanie bezpiecznie przewozić do 10 kg materiału wybuchowego w rozmaitej postaci (czystej, granaty, pociski, miny). To duża wartość, pamiętać bowiem należy, że granat ręczny dziś ma średnią masę ładunku ok. 50-70 g.

Kwestia podwozia zależy od potrzeb odbiorców. Na premierze, która miała miejsce na paryskich targach Eurosatory 2012, Atenę zintegrowano z podwoziem czeskiej Tatry. Obecnie wystawiana jest z podwoziem Iveco. Wymogiem wobec podwozi są wymiary umożliwiające wydzielenie miejsca w komorze ładunkowej do transportu większości dostępnych na świecie robotów sapersko-pirotechnicznych. Całość powinna być przystosowana do transportu lotniczego w samolotach C-130 Hercules.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.