Choć samoloty bojowe Eurofighter znajdują się w służbie dopiero od kilku lat, kraje członkowskie konsorcjum: Hiszpania, Niemcy, Wielka Brytania i Włochy, zawarły porozumienie o dalszym rozwoju tej konstrukcji. Program oznaczony jako P1EA (Phase 1 Enhancement A), obejmie m. in. zabudowanie radaru Captor-E z anteną fazowaną, zamocowaną na ruchomej podstawie, mogącą wychylać się na boki.
NATO Eurofighter and Tornado Management Agency latem br. wysłała zapytania ofertowe do państw członkowskich dotyczące zabudowy nowego radaru Captor-E. Odpowiedź producenta spodziewana jest w październiku br., a porozumienie powinno zostać zawarte przed końcem 2012. Finalizacja kontraktu nastąpić ma w połowie 2013, po zatwierdzeniu umów przez parlamenty poszczególnych krajów, a próby w locie nowego radaru rozpoczną się pod koniec tego samego roku. Wejście do służby pierwszych samolotów wyposażonych w Captor-E nastąpić ma w 2015. Należy jednak pamiętać, że w wówczas radar będzie mógł działać tylko w ograniczonym zakresie. Tworzenie obrazu SAR czy użycie go do walki elektronicznej jest planowane dopiero w dalszej kolejności.
Prace nad nowym radarem dla Eurofightera prowadzone są dwutorowo. Konsorcjum Euroradar – złożone z przedsiębiorstw Selex Galileo, Cassidian i Indra opracowuje Captor-E, natomiast oprócz tego Selex samodzielnie prowadzi prace związane z demonstratorem technologii Bright Adler, który byłby przeznaczony wyłącznie dla Wielkiej Brytanii, w razie problemów z urządzeniem Captor-E.
Captor-E ma być wykorzystywany jako radar kierowania ogniem i wsparcia systemów uzbrojenia zarówno do zwalczania celów powietrznych i naziemnych. W porównaniu z jego poprzednikiem, ma zapewnić szersze pole widzenia, większy zasięg wykrywania celów powietrznych, szybsze wykrycie i sprawniejsze śledzenie wielu celów jednocześnie, jednoczesną pracę w trybie śledzenia celów powietrznych i naziemnych oraz zwiększony zasięg kierowania pociskami powietrze-powietrze. Dodatkową zaletą Captora-E ma być jego obniżony koszt eksploatacji. Istnieje również możliwość dalszego doskonalenia konstrukcji radaru.
Program modernizacji P1EA obejmie samoloty 2. transzy dostaw.