PHO i BAE Systems prezentują na MSPO model nowego wozu wsparcia bezpośredniego (WWB). Wiadomo jednak, że pojazd, który na zlecenie MON i za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju ma być opracowany do 2016, będzie miał z nim niewiele wspólnego.
Stworzenie Wozu Wsparcia Bezpośredniego jest jednym z kilkudziesięciu wojskowych projektów, które będą realizowane w ramach IV konkursu NCBiR. Zawiązane w tym celu w lutym br. konsorcjum – oprócz PHO – składa się z Bumaru-Łabędy, OBRUM, Bumaru Żołnierz, Bumaru Elektronika, Huty Stalowa Wola, WZM, WITPiS oraz WZMS. Przypomnijmy, że demonstrator niemal identycznego w założeniach pojazdu już powstał, w postaci wielozadaniowej platformy bojowej Anders. Mimo bardzo ograniczonych środków udało się wtedy skompletować odmiany WWB i bwp.
MON naciskało, by nowy projekt wykorzystywał dla zmniejszenia ryzyka programu sprawdzone podwozie, wskazując na CV90. Uznano, że ostatnie odmiany szwedzkiego pojazdu dysponują odpowiednią nośnością, a przy tym są stale modernizowane. Faktem jest bowiem, że właściciel zakładu produkcyjnego, BAE Systems, proponował niedawno m.in. nową odmianę CV90 Armadillo.
W takiej sytuacji nie było zaskoczeniem podpisanie porozumienia między PHO a BAE Systems, w sprawie współpracy przy opracowaniu WWB. Tym bardziej, że koncern ten dysponuje cennymi doświadczeniami związanymi z szeregiem pojazdów produkowanych spółkach zależnych, w tym w Szwecji (CV90, BvS10), USA (bwp Warrior) czy RPA (pojazdy miniodporne).
Niestety, nie obyło się bez kolejnej wpadki władz narodowego koncernu zbrojeniowego. Konsorcyjna umowa z lutego zakładała, że zmiany w składzie tej struktury oraz działania poszczególnych członków mogące szkodzić pozostałym, muszą być zatwierdzone przez wszystkich członków-założycieli. Niestety, podmioty spoza byłej grupy Bumar nie były informowane o negocjacjach i umowie z BAE Systems. Co więcej, wspólne prace praktycznie zamarły…
Według wspólnych zapewnień władz byłego Bumaru i brytyjskiego koncernu, WWB dla Polski będzie zupełnie nową konstrukcją. Wbrew wcześniejszym sugestiom o oparciu podwozia o CV90, ma on wykorzystywać wszystkie dostępne rozwiązania. Prezentowany na MSPO model pojazdu o nazwie PL-01 Concept jest jedynie modelem, nawet nie demonstratorem, a celem jego prezentacji jest wskazanie potencjalnych możliwości rozwoju konstrukcji.
Według niepotwierdzonych informacji, prace projektowe będą opierały się o podwozie tworzone na potrzeby programu FRES, przy wykorzystaniu doświadczeń obu podmiotów. Podobnie jak w przypadku Andersa, WWB ma mieć system aktywnej samoobrony, hybrydowy układ napędowy, powinien być wpięty w sieciocentryczny system dowodzenia i wyposażony w nowoczesne systemy obserwacyjno-celownicze.
Udział brytyjskiego koncernu ogranicza się na razie do współpracy przy wstępnych pracach projektowych i donacji elementów niezbędnych do skompletowania modelu. Przedstawiciele spółki nie ujawniają, czy byliby zainteresowani inwestycjami kapitałowymi lub innymi formami stałego związania się w polskim rynkiem. Deklarują jedynie, że zamierzają oferować wóz na rynkach trzecich. Nie wykluczają też włączenia do programu innych państw, zainteresowanych pojazdami tej klasy. Oczywiście, o ile projekt uda się zrealizować.