Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
02 września 2013

Czeska LOM Praha prezentuje na tegorocznym MSPO śmigłowiec Mi-171SzM, przeznaczony dla sił specjalnych. Pokazywany egzemplarz był wykorzystywany bojowo w Afganistanie.

Czeski Mi-171SzM, który trafił do Kielc jeszcze ze śladami użytkowania w Afganistanie

Czesi używali 3 Mi-171SzM w trakcie dwóch lat afgańskiej misji. Wylatały one 2800 h, przewożąc w tym czasie 9 tys. osób i 340 t ładunków. Brały też udział w bojowych misjach sił specjalnych, także amerykańskich. Zdobyte w czasie tych działań doświadczenie Czesi oferują Polsce. Nasze Wojska Specjalne będą wykorzystywać wiropłaty rodziny Mi-17 w 7. Eskadrze Działań Specjalnych, należącej do Sił Powietrznych. Wcześniej jednak należy dokonać ich przebudowy, zgodnie w wymaganiami przyszłego użytkownika.

Czujnik wykrywający ślad cieplny emitowany przez pociski rakietowe

Czeska propozycja jest alternatywną, w stosunku do oferty Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 1. Nasi południowi sąsiedzi nie twierdzą, że łódzka modernizacja będzie gorsza, zwracają jednak uwagę, że ich rozwiązanie jest już dopracowane i zostało sprawdzone w walce. Czescy piloci-weterani twierdzą, że nie odnotowali w czasie działań ekspedycyjnych żadnych istotnych problemów z nowymi elementami wyposażenia (nota bene śmigłowce tej rodziny sprawowały się w specyficznych, skrajnie trudnych warunkach afgańskich o wiele lepiej niż konstrukcje np. amerykańskie, które wymagały skokowo większych nakładów obsługowych).

Rampa desantowa Mi-171SzM. Po lewej stronie widoczny dodatkowy zbiornik paliwa umieszczony w kabinie transportowej / Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski

Czeska modernizacja składa się z kilku elementów. Pierwszym jest opancerzenie, przez dodanie paneli chroniących dolną część boków kabiny załogi i plecy pilotów. Natomiast przednią dolną część kabiny chroni tafla szkła pancernego (w innych zmodernizowanych egzemplarzach, które nie wysłano do Afganistanu, w tym samym miejscu zamontowano radar pogodowy). Dodatkowo wykorzystano maty kevlarowe w przedziale transportowym (w innych egz. wykorzystano nowoczesne panele kompozytowe). Kolejnym elementem zwiększającym przeżywalność na polu walki jest dodanie czujników podczerwieni – działających w całej dolnej półsferze – ostrzegających o odpaleniu rakietowych pocisków przeciwlotniczych, współdziałających z wyrzutnikami flar.

Istotnym zmiano poddano system łączności. Zainstalowano nowy intercom, radiostacje VHF, UHF, Satcom i współdziałające z cywilnymi radiostacjami (Rescue). Odnośnie awioniki, śmigłowiec otrzymał nowe czujniki GPS, VOR, ILS, DME, ADC, BlueForce, współdziałające z cyfrową mapą. Dane są prezentowane na kilku wielofunkcyjnych wyświetlaczach, choć nadal dominują przyrządy analogowe. Nowy, czeski system rejestracji mowy i danych zainstalowano pod belką ogonową. Śmigłowce służące w Afganistanie otrzymały też dwie wciągarki, umożliwiające szybkie desantowanie się przy pomocy lin. Z drzwi bocznych można prowadzić zamiennie ogień z karabinów maszynowych rodziny PK/PKM. Na wlotach silników zainstalowano ulepszone filtry przeciwpyłowe.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.