Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
02 września 2013

Podczas pierwszego dnia wystawy MSPO 2013 AgustaWestland i PZL-Świdnik ujawniły nowe szczegóły programu SW-4 Solo RUAS/OPH. Jest to jedno z najbardziej zaawansowanych technologicznie przedsięwzięć lotniczych ostatnich lat odnoszących się do programów śmigłowcowych.

Śmigłowiec opcjonalnie pilotowany SW-4 Solo / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Śmigłowcowy bezzałogowy RUAS, został opracowany przez zespoły inżynierów AgustaWestland i PZL-Świdnik. Jako punkt wyjścia zastosowano konstrukcję sprawdzonego lekkiego jednosilnikowego śmigłowca SW-4. Choć Solo został zaprojektowany jako śmigłowiec bezzałogowy, może również wykonywać loty załogowe, zapewniając tym samym użytkownikom maksymalną elastyczność operacyjną. SW-4 RUAS może być wykorzystywany do wykonywania różnorodnych zadań, w tym misji rozpoznawczych, obserwacyjnych oraz transportu ładunków. Obsługiwany przez pilota może służyć do transportu personelu oraz misji z zakresu nadzoru i interwencji.

Najprostszą opcją użytkowania jest oczywiście wykonywanie lotów załogowych. Jako bezpilotowiec Solo może wykonywać zarówno z wykorzystaniem naziemnego centrum sterowania (Ground Control Station, GCS) jak również w trybie automatycznym (autonomicznym). W tym ostatnim trybie użytkowania profile lotu ładowane są przed lotem lub korygowane w jego trakcie. Lotem w sposób automatyczny przez automatyczny układ sterowania lotem. Proces rozruchu silnika i jego wyłączanie można także wykonać w trybie automatycznym, podobnie jak start i lądowanie.

Kabina SW-4 Solo RUAS/POH / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Misje wykonywane przez SW-4 Solo są zarządzane przez naziemne centrum sterowania. W trybie sterowania przez operatora sprawa jest oczywista. W trybie automatycznym, w trakcie lotu, operator może zmieniać warianty wykonania misji korzystając z różnych planów lotu zapisanych w pamięci przed lotem. W przypadku jeśli nastąpi utrata łączności między naziemnym centrum sterowania, uruchamia się procedura powrotu do bazy.

Śmigłowiec wyposażono w układy przesyłu danych niezbędnych do dowodzenia i sterowania śmigłowcem SW-4 oraz wyposażeniem użytym w misji, obrazów video, telemetrii i rejestracji danych. Śmigłowiec może wykonywać samosprawdzenie głównych instalacji pokładowych przed uruchomieniem silnika i przed startem.

Wyposażenie misji Solo obejmuje m.in. radar, system obserwacyjny z układem transmisji danych, głowicę obserwacyjną z kamerami pracującymi w pasmach światłą widzialnego i w podczerwieni. Całkowita masa SW-4 Solo wynosi 1800 kg, w tym ładunek użyteczny dla misji bezzałogowych wynosi 610 kg, a dla misji załogowych 510 kg.

Maksymalna dopuszczalna prędkość lotu konfiguracji bezpilotowej wynosi 110 KIAS (204 km/h), a dla konfiguracji załogowej 140 KIAS (260 km/h). Różnica wynika ze względów bezpieczeństwa. Ostrzejsze ograniczenie dla konfiguracji bezzałogowej ma zapewnić więcej czasu na zadziałanie automatycznych układów sterowania.

Niedawno ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii ogłosił program RWUAS (Rotary Wing Unmanned Air System) Capability Concept Demonstrator (CCD), którego celem jest badanie możliwości użytkowania wielozadaniowych bezzałogowych statków powietrznych przez marynarkę wojenną Wielkiej Brytanii. Kontrakt na realizację przypadł koncernowi AgustaWestland, który wykorzysta w swoim programie właśnie SW-4 Solo.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.