Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
08 września 2008

Konsorcjum Bell Agusta opracowało makietę pionowzlotu BA 609 w wersji poszukiwawczo-ratowniczej (SAR). Jak twierdzą przedstawiciele producenta - to najdoskonalszy statek powietrzny do wykonywania tego typu misji.

Poszukiwawczo-ratownicza wersja pionowzlotu Bell Agusta BA 609 istnieje na razie tylko w postaci pełnowymiarowej makiety. Producent liczy na zainteresowanie ze strony agencji rządowych / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Duża prędkość lotu i możliwość wykonywania zawisu powodują, że pionowzlot mógłby zastąpić dwa inne typy statków powietrznych używane przez agencje SAR - samolot i śmigłowiec. Obecnie najpierw wysyła się w rejon katastrofy samolot, który poszukuje, a następnie oznacza miejsce, gdzie znajdują się ludzie. Następnie podrywa się w powietrze śmigłowiec, którego zadaniem jest podjęcie ludzi na pokład.

BA 609 może dolecieć na miejsce katastrofy z prędkością 510 km/h (niemal dwukrotnie wyższą niż rozwijana przez przeciętny śmigłowiec) na wysokości 7600 m. Ciśnieniowa kabina umożliwia pionowzlotowi szybkie zniżenie nad powierzchnię ziemi lub morza, następnie wykonanie zawisu, podjęcie rozbitków na pokład, wzniesienie się na żądaną wysokość i szybki powrót do bazy. Ta ostatnia własność ma krytyczne znaczenie, jeżeli ofiary katastrofy są ranne lub w stanie ciężkim. W dodatku będą oni przewożeni w komfortowych warunkach, w cichej i hermetycznej kabinie. Promień działania BA 609 to 556 km, a zasięg maksymalny - 1850 km. Przy maksymalnej masie startowej wynoszącej 7630 kg udźwig pionowzlotu wynosi 2500 kg.

BA 609 jest przystosowany do operowania z pokładu dowolnej jednostki pływającej, mającej pokład lotniczy przystosowany do lądowania pionowzlotu o masie 3 - 11 t. Wersja SAR może być wyposażona w wyciągarkę (najprawdopodobniej chowaną do wnętrza ze względu na znaczne opory aerodynamiczne występujące w locie z dużą prędkością, zabudowaną na ramieniu lub na drzwiach), nosze i zestaw pierwszej pomocy. Opcjonalnie do przewozu wyposażenia medycznego można wykorzystać przedział bagażowy o pojemności 1,4 m3, umieszczony w tylnej części kadłuba, do którego dostęp możliwy jest także z wnętrza kabiny.

Wyposażenie kabiny załogi BA 609 stanowi awionika glass cockpit Rockwell Collins Pro Line 21, umożliwiająca loty IFR (bez widoczności ziemi) w warunkach oblodzenia, przystosowana do używania okularowych wzmacniaczy obrazu (NVG). Wszystkie dane niezbędne do lotu są prezentowane na trzech kolorowych ciekłokrystalicznych wskaźnikach wielofunkcyjnych. Bezpieczeństwo zwiększa potrojony układ sterowania lotem fly-by-wire. BA 609 w wersji SAR byłby wyposażony także w radar poszukiwawczo-pogodowy i głowicę FLIR/LLLTV.

Przestronna kabina BA 609 pozwala na umieszczenie w niej dwóch pary noszy (drugie mocowane są do burty, nad pierwszą parą) oraz foteli dla ratowników i personelu medycznego / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Inne misje, jakie mógłby wykonywać BA 609 to ochrona granic, przerzut jednostek specjalnych, patrolowanie akwenów morskich, zaopatrywanie jednostek pływających i platform wiertniczych, transport VIP-ów, niesienie pomocy ofiarom klęsk żywiołowych oraz powietrzne stanowisko dowodzenia. Obecnie zamówiono ponad 80 BA 609. Zamówienia napłynęły z 20 krajów od ok. 40 podmiotów, wśród których są też agencje rządowe. Obecnie Bell Agusta próbuje pozyskać nowych nabywców z Azji.

Dotychczas wyprodukowano dwa prototypy BA 609, które wylatały w trakcie prób 300 godzin. W planach jest zbudowanie dwóch kolejnych, które dołączą do pierwszej pary i także wezmą udział w próbach certyfikacyjnych. Uzyskanie certyfikatu zaplanowano na przełom 2011/2012, co oznacza roczne opóźnienie w stosunku do planu ujawnionego w 2007. Na razie Bell Agusta nie próbuje określać dokładnie rynku dla BA 609 w wersji SAR. Potencjalnie może on zastąpić aż 70% śmigłowców używanych do tego typu misji. Być może zainteresuje się nim US Coast Guard jako następcą HH-60. Cena jednostkowa BA 609 nie została sprecyzowana.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.