Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
31 sierpnia 2014

MSPO jest mocno identyfikowane z jesiennym kalendarzem Targów Kielce. Tak było od samego początku, od ponad 20 lat MSPO równa się wrzesień. Nie ma sensu tego zmieniać – powiedział dr Andrzejem Mochoniem, prezes Targów Kielce, w rozmowie ze Zdzisławem Zielińskim.

XXII edycja MSPO będzie rekordowa pod każdym względem. Powierzchnia wystawiennicza przekroczy 25.000 m², a listę wystawców tworzy blisko 500 przedsiębiorstw – o 100 więcej niż rok temu. Salon to ważne miejsce nie tylko prezentowania sprzętu, produktów, innowacji technologicznych, ale też bardzo ważne miejsce spotkań i rozmów. Odbywa się tu naprawdę imponująca liczba konferencji – warto wspomnieć chociażby trzecią edycję Kieleckiej Konferencji Bezpieczeństwa czy bardzo ważne seminarium Zmiany strukturalne przemysłu obronnego na Ukrainie w drodze do NATO, organizowane przez NATO Liaison Office / Zdjęcie: Targi Kielce

Jeszcze kilka lat, Targi Kielce niczym się nie wyróżniały. Dziś to jest to wizytówka Polski w gronie światowych salonów obronnych. Warunki wystawiennicze robią wrażenie, podobnie jak funkcjonalne centrum kongresowe czy wielopoziomowy parking. To sprawia, że Targi Kielce stały się przyjaznym miejscem dla wystawców i ich klientów. Trudno było wywindować Targi do tego poziomu?

To prawda, że będąc przysłowiowym Kopciuszkiem, osiągnęliśmy pozycję lidera naszej części Europy. Targi Kielce to dzisiaj organizator 70 wystaw i ponad 700 konferencji rocznie, to inwestycje, dzięki którym możemy funkcjonować coraz lepiej. Szansę na postęp dało nam miasto – najpierw w momencie założenia spółki, a potem wykupując udziały w Targach Kielce od Międzynarodowych Targów Poznańskich. Gdyby nie to, nie zaszlibyśmy tak daleko. Mówi się, że sekretem biznesu jest wiedzieć to, czego nie wiedzą inni, a my w Targach Kielce wiemy, że przedsiębiorstwa, które rosną dzięki ulepszeniom i rozwojowi, nie zginą. Nie przestajemy być twórczy i jesteśmy dalecy od przekonania, że osiągnęliśmy doskonałość. I nie tylko chętnie podejmujemy nowe wyzwania, ale też sami je sobie nieustannie stawiamy.

Gdyby tak jeszcze hotel na miarę potrzeb i autostrada, albo choć droga ekspresowa?

Sytuacja z zapleczem hotelowym w Kielcach w ciągu tych 20 lat funkcjonowania naszego ośrodka uległa zdecydowanej poprawie! Generalnie – obserwujemy cały czas stopniowy rozwój infrastruktury usług okołotargowych i turystyki biznesowej oraz ciągle polepszanie ich jakości. Wybudowano naprawdę wiele nowych hoteli – do dyspozycji przyjeżdżających gości jest blisko 6.000 miejsc noclegowych o standardzie od dwóch do pięciu gwiazdek. Powstają restauracje, centra rozrywki i sportu, kluby, rozwijają się korporacje taksówkowe i spółki świadczące usługi przewozowe…

Oczywiście - w świetle tak dynamicznego rozwoju miasta i regionu dobrze byłoby mieć swój hotel, w bezpośrednim sąsiedztwie Targów Kielce i myślimy cały czas o jego budowie, szukając inwestora. Jednak nie jest to nasze być albo nie być na rynku i nie determinuje to naszego powodzenia.

Pojawiły się informacje, że Targi Kielce wejdą na giełdę?

Nie wykluczamy takiej możliwości ale teraz nie jest najlepszy czas na taką decyzję. Niewykluczone jest także, że będziemy mieć inwestora branżowego.

Kiedy prezes Targów Kielce Andrzej Mochoń powie o Targach, to jest to czego chciałem?

Nigdy! Chyba nigdy tak nie powiem…

MSPO to jedna z głównych wystaw organizowanych przez Targi Kielce. Jaki będzie XXII MSPO?

XXII edycja MSPO będzie rekordowa pod każdym względem. Powierzchnia wystawiennicza przekroczy 25.000 m², a listę wystawców tworzy blisko 500 przedsiębiorstw – o 100 więcej niż rok temu. Salon to ważne miejsce nie tylko prezentowania sprzętu, produktów, innowacji technologicznych, ale też bardzo ważne miejsce spotkań i rozmów. Odbywa się tu naprawdę imponująca liczba konferencji – warto wspomnieć chociażby trzecią edycję Kieleckiej Konferencji Bezpieczeństwa czy bardzo ważne seminarium Zmiany strukturalne przemysłu obronnego na Ukrainie w drodze do NATO, organizowane przez NATO Liaison Office.

Cieszy mnie to, że podczas Salonu nasi klienci podpisują umowy i kontrakty – to przecież jedna z idei pojawiania się na targach. Ale cieszy mnie także, że i my w br. będziemy jedną ze stron przy podpisywaniu dwóch ważnych umów dotyczących współpracy w zakresie szeroko pojmowanego bezpieczeństwa z Międzynarodowym Centrum Bezpieczeństwa Chemicznego oraz z fundacją Polskie Forum Bezpieczeństwa. Pracujemy nad tym, aby profil działalności kongresowej i konferencyjnej naszego ośrodka był kojarzony z bezpieczeństwem, aby to bezpieczeństwo było naszym znakiem rozpoznawczym i główną osią podejmowanych u nas zagadnień. Już teraz wśród ponad 700 organizowanych przez nas konferencji jest wiele tych, które powiązane są z szeroko pojętym bezpieczeństwem. Warto wymienić tu m.in. konferencję Bezpieczny Stadion w ramach targów Sport Obiekt. Targi budownictwa drogowego Autostrada również obfitują w tematy związane z bezpieczeństwem: mamy tu np. konferencję Bezpieczeństwo pracy w budownictwie. O bezpieczeństwie rozmawiamy również na targach techniki ratowniczej Edura – w br. towarzyszyło im spotkanie członków i sympatyków Klastra Ratownictwa, Bezpieczeństwa, Ochrony Ludności i Środowiska Naturalnego oraz – nawet – podczas targów branży dziecięcej Czas Dziecka, kiedy to odbywa się Fotelikiada, ogólnopolskie mistrzostwa w montowaniu fotelików zapewniających bezpieczną podróż najmłodszych pasażerów.

Od wielu lat MSPO towarzyszą wystawy narodowe. W br. imponująco zapowiada się wystawa Francji, która bardzo mocno rywalizuje o polskie kontrakty, szczególnie o udział w budowie Tarczy Polski.

Wystawy Narodowe towarzyszą imprezie od 2004. Dotychczas swój potencjał obronny oraz wyposażenie prezentowały Niemcy, Francja, Izrael, USA, Szwecja, Państwa Grupy V4, Wielka Brytania, Włochy i Turcja. Targom MSPO 2014 towarzyszyć będzie Wystawa Narodowa przemysłu obronnego Francji. Wojskowa współpraca pomiędzy Polską a Francją już od dłuższego czasu nabiera tempa. Wystawa narodowa podczas tegorocznego Salonu jest efektem dobrej współpracy i owocnego partnerstwa miedzy krajami w sektorze zbrojeniowym. Przemysł zbrojeniowy Francji oparty jest na najnowszych technologiach. Powszechnie uznaje się, że francuskie spółki produkują sprzęt wojskowy na najwyższym światowym poziomie. Jako organizator Salonu cieszę się niezwykle z tego, że przedsiebiorstwa, które chcą wejść na polski rynek to właśnie w Kielcach chcą się zaprezentować.

Panie Prezesie, czy doczekamy się kiedyś wystawców z ChRL?

Chiny to mocarstwo o zdecydowanie wolnorynkowej gospodarce, a ich mentalność uległa ogromnej transformacji w ciągu ostatnich dziesięcioleci. Wiele wskazuje na to, że wystawcy z Chin do nas zawitają. Sądzę, że to kwestia czasu.

Na MSPO 2014 to również debiut PGZ?

Tak. Tegoroczny Salon będzie ostatnim, na którym swoje zbrojeniowe osiągnięcia zaprezentuje Polski Holding Obronny. Zgodnie z ogłoszoną we wrześniu 2013 koncepcją konsolidacji, wszystkie państwowe zakłady tej branży zostaną włączone do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Konsolidacja ma pozwolić na lepsze wykorzystanie potencjału polskich zakładów zbrojeniowych, także na zdominowanym przez wielkie koncerny rynku zagranicznym. Podczas XXII edycji MSPO po raz pierwszy zaprezentowane zostanie logo nowego holdingu PGZ. Sądzę, że nie ma lepszego miejsca na taki debiut niż Salon Obronny. Oczy branży z całego świata przez te 4 dni będą skierowane na Polskę; odwiedzi nas niemal 40 oficjalnych delegacji zagranicznych i blisko 300 dziennikarzy – w takiej sytuacji i w takim miejscu żaden debiut nie może pozostać niezauważony.

Pojawiają się głosy, że dobrze by było zmienić termin targów. Czy myślał Pan o tym?

MSPO jest mocno identyfikowane z jesiennym kalendarzem Targów Kielce. Tak było od samego początku, od ponad 20 lat MSPO równa się wrzesień. Nie ma sensu tego zmieniać – to świetna data.

Dziekuję za rozmowę.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.